Groeien de neus en oren bij de mens langer dan de rest van ons lijf?

Vaak hebben oude mensen grote neuzen en oren, en op oude foto's zijn het meestal normale formaten..

Toegevoegd na 8 minuten:
en waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thank U rick!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, weer wat geleerd. Ik had er nog nooit van gehoord :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)

Het beste antwoord

Je neus blijft je hele leven -geleidelijk aan- groeien. Dwz: het kraakbeen in mn de neuspunt blijft groeien, net zoals je oren/oorlellen de rest van je leven blijven groeien.
Als je foto's van mensen op jonge leeftijd en van dezelfde mensen op oudere leeftijd naast elkaar legt zie je vanzelf wel wat ik bedoel.
Neem bv Willeke Alberti; die had een klein neusje en ook kleine oortjes toen ze jong was. Nu inmiddels dus niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, neus en oren blijven doorgroeien terwijl je voor de rest begin 20 bent uitgegroeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oka +1 en hoe komt dat weet je dat ook??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 =2
Ha, die ESVW;

Van de oren was mij dit bekend, van de neus is het voor mij nieuw. Misschien is dit moeder natuur haar manier om het langzaam achteruit gaan van onze zintuigen enigszins te compenseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je oren en je neus groeien je hele leven lang, dat is absoluut waar, maar waarom is eigenlijk nog een raadsel. Je oren en je neus hebben twee dingen met elkaar gemeen. Ze zijn beiden zintuigen die in de loop van de jaren verslechteren en ze bestaan beiden voor een deel uit elastisch kraakbeen. Dit kraakbeen is buigzamer dan ander kraakbeen en waarschijnlijk het enige kraakbeen wat blijft groeien ondanks dat je andere kraakbeen en gebeente niet meer doorgroeien.
Zoals ik al zei is het waarom niet duidelijk. Wel is er de theorie dat je oren en je neus door blijven groeien om het verlies van reuk en gehoor te compenseren. Helaas voor ons is dit nog niet bewezen en moet deze vraag onbeantwoord blijven!