Blaffen dove honden ook?

Een kind wat doof is geboren zal nooit praten. Want hij kan het niet nabootsen wat niet dove mensen zeggen.
Geldt dat ook voor een dove hond?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat dove mensen niet kunnen praten? Dat kan wel gewoon hoor, ook als ze doof geboren zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Da's waar, maar dat is ze aangeleerd. Dove honden kunnen elkaar geen gebaren taal, of blaffen leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kunnen ze blaffen want dat zit in hun instinct.
ronron1212
11 jaar geleden
Dove kinderen kunnen wel degelijk leren praten. Het is misschien niet zo duidelijk als dat een horen mens spreekt maar het kan wel. Dove honden weet ik niet want die heb ik nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangezien honden van de wolven afstammen en honden vooral hebben leren blaffen om de aandacht van mensen op zich zelf of op iets anders te vestigen,is het toch zeer bekend dat Wolven niet kunnen blaffen.
Daarom dat het me zeer logies lijkt dat een dove hond ook niet leert blaffen omdat hij nooit heeft horen blaffen.
Bij een mens is dit iets anders,omdat een van geboorte dove mens met de handen op de keel van een pratende mens kan voelen en daardoor weet dat er in de keel nog iets zit,als dove moet hij het enkel leren lokaliseren en leren gebruiken,en vermits een hond heen handen geeft zie ik dit bij honden onderling niet zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dove kinderen gebruiken ook de stembanden zonder dat ze dat is aangeleerd. Dat is geen praten want dat is inderdaad aangeleerd (praten is bij elk kind aangeleerd), alhoewel ze dat prima kunnen leren uiteraard. Maar van nature gebruikt iedereen soms de stembanden, ook dove kinderen. Wat dacht je van bij huilen of lachen? Ook schreeuwen gaan ze op gegeven moment uit zichzelf doen, zonder het te horen. Want de trilling van je stembanden kun je ook voelen, en het is een soort instinct. Pas als ze wat ouder worden, en merken dat onwillekeurig gebruik van de stembanden niet gewenst is, stoppen ze daar weer mee.

Het beste antwoord

Een doof geboren kind kan heus wel klanken produceren, maar leert het niet om te zetten in begrijpelijke taal. Zo kan een doof geboren hond zeker blaffen, net zo goed zelfs als horende honden. Ze zijn gevoelig voor trillingen en reageren op lichaamstaal/houding van andere dieren.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord al gegeven,maar aangezien ik graag bij leer interesseren de andere antwoorden mij uitermate,zou dus kunnen dat mijn antwoord fout was en dat ik hier veel bij leer nu.

Andere antwoorden (3)

Ja doven honden blaffen ook. Vaak zelfs harder dan een horende hond. Eigenlijk is het net als bij mensen, hoe slechter het gehoor des te luider spreken zij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
???
dove kinderen kunnen wel degelijk (leren) praten, ook als ze nooit hebben kunnen horen, en nooit iemand heeft geleerd hoe ze moeten praten. of het verstaanbaar is dan is een 2e (maar het is te leren, dus vind het een vergelijking die niet helemaal opgaat als je het met een hond wil vergelijken) ;-)

doven mensen kunnen ook lachen en huilen, ook als ze niet weten hoe het klinkt en niemand ze dit geleerd heeft. de vraag klopt m.i. is dus van geen kant.

zelfde voor een dove hond. ze kunnen juiste enorm blaffen en janken, juist omdat ze zichzelf niet horen.
en toch blaffen ze en kunnen ze janken (en HOE!) omdat ook deze manier van communicatie puur instinctief is, ook bij dove dieren dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, hier een +je.
Toch is mijn dove hondje erg stil tegenwoordig, maar dat zal meer de leeftijd zijn dan het feit dattie doof is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook bij mensen zingen de oudjes op een gegeven moment een toontje lager. wellicht voelt je hondje zich op zijn gemak, en heeft het geen reden om van zich te laten horen of wat te laten blijken d.m.v. communicatie d.m.v. geluid? bedankt voor het +je :)
Een dove hond heeft misschien een beschadiging aan zijn gehoorzintuig of aan zijn hersenen, waardoor geluidsgolven niet worden verwerkt tot geluid.

Zo'n hond heeft echter wel de lichamelijke benodigdheden om zelf geluid te produceren. Gehoor en geluidsproductie zijn namelijk twee aparte "stelsels".

Een hond die wel kan horen, blaft niet om de reden dat hij zijn geblaf dan zelf aan kan horen, maar om andere redenen. Deze redenen (gevaar, communicatie eventueel) heeft een dove hond ook nog steeds en het kan dus dat een dove hond nog steeds zal blaffen.

Of een dove hond er ook 'op komt' om te blaffen, is een tweede.