Ik lees zonet dat donkere mensen minder snel rimpels krijgen dan blanke mensen. Hoe komt dit?

Toegevoegd na 4 minuten:
Gelezen op: http://www.intertet.org/post/50__nutteloze_weetjes-149363/

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.intertet.org/post/50__nutteloze_weetjes-149363/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het lijstje even doorgelezen, ik geloof dat Som hieronder de juiste uitleg geeft en ja, het is dus waar. Wel zag ik in het lijstje ook staan dat: Je jezelf niet kan kietelen. Dat lijkt me dan weer onzin toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich niet... Als iemand me onder me voeten kietel ga ik echt bijna dood van het lachen. Zelf kan ik dat gerust 5 dagen volhouden, als ik geen slaap nodig had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig dat je dat als voorbeeld noemt, ik kan mezelf namelijk wel onder de voeten kietelen, al dan niet per ongeluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betreft de kietelvraag wordt bedoeld dat je het juist niet vind kietelen als je het zelf doet, maar wel als een ander het doet. Overigens hoop ik dat we nu niet de hele lijst afgaan ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol Som.. Neen dat zou ik jullie besparen ;-) Dit waren mijn drie "brandende" vragen na aanleiding van deze lijst. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gekke (misschien is dat dan gek) is dat ik mezelf dus kan kietelen (met name onder de voet) en dat ik dan wel degelijk vind dat het kietelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schizofrenen kunnen zichzelf kietelen.... mlodewijk een schizo?
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wel, dat zou wel een hoop verklaren. Maar laten we in werkelijkheid hopen van niet.

Het beste antwoord

Mensen met een donkere huid hebben eeen dikkere huid, meer porieën en meer talgkliertjes. Dit staat functioneel ten dienste om de huid te beschermen tegen teveel zonlicht en zorgt tevens dat de huid wat minder snel veroudert en rimpelt.

Toegevoegd na 4 minuten:
NB. Rimpels komen o.a. ook door het dunner worden van de huid en het verminderen van talgklieren. Dus mensen met een donker huidtype zijn al in het voordeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus het antwoord is ja, toch? Ik denk tenminste uit ervaring van wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik bedoel natuurlijk als de vraag was geweest of het waar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zullen door de dikkere en vettigere huid minder snel rimpels krijgen denk ik. Maar het is niet zo dat ze nooit rimpels zullen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar mijn ervaring (met mijn schoonfamilie) is dat ze inderdaad pas op latere leeftijd zichtbaar aan de rimpels onderhevig zijn. Dat met het talg is ook wel opmerkelijk overigen. Als sommige mensen in hun neus knijpen bijvoorbeeld komt er zo een hele laag uit, het heeft ook een bepaalde zonnebrandcremeachtige (dubbele woordwaarde) functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, de natuurlijke functie van de dikkere huid en talg is om deze te beschermen. Dit is denk ik het normale type. Om goed te kunnen overleven in gebieden met minder zon is denk ik evolutionair een dunnere blanke huid ontstaan waardoor nog voldoende zonlicht wordt doorgelaten om vitamine D te vormen. Een nadeel van die dunne huid bij blanke mensen is dat áls de zon flink schijnt de vellen erbij gaan hangen en de huid sneller uitdroogt en verouderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van het nadeel van dunnere huid is zeker waar, heb ik een heel enkele keer ook wel aan den lijve mogen ondervinden, hoewel ik ook iets donkerder ben uitgevallen dan de gemiddelde Nederlander (en ja ik ken de gemiddelde Nederlander, ik woon er al een tijdje naast ;)). Overigens is het ook opmerkelijk hoe ontzettend veel lichter mensen met een uitgesproken donkere huidskleur kunnen worden als ze zich een tijd in een land als Nederland bevinden (ten opzichte van tropische landen). Wordt de vitamine D produktie daadwerkelijk tegengehouden / gereguleerd door het pigment trouwens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vitamine D productie wordt niet gereguleerd door het pigment (melanine), het donkere pigment voorkomt wel dat zonlicht makkelijker de huid doordringt, met name UV licht. In de huid wordt 7-dehydrocholesterol (cholesterol) o.i. van UV-B licht omgezet in previtamine D3 wat uiteindelijk omgezet in vitaime D3. Daarom moet je ook echt buiten lopen en helpt het niet om achter glas te zitten bijvoorbeeld (voor de vitamine D productie). Er is trouwens maar een beetje nodig, een beetje zonlicht per dag op je hoofd is waarschijnlijk al voldoende. Elke dag tien minuten naar buiten in de pauze is daarom zeker gezond, om meerdere redenen. En productie in de huid is niet de enige vitamine D bron, er komt ook wat via de voeding binnen, met name vitamine D2, de plataardige vorm. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

Andere antwoorden (2)

Belangrijkste verschillen met de blanke huidsoorten:

Een dikkere hoornlaag (in het bovenste deel zitten een paar lagen dode huidcellen)door een grotere aanwezigheid van melanine.
Grovere (grotere) poriën waardoor de uitvloeiing van talg en transpiratie makkelijker plaatsvindt. Wat uiteindelijk ook nodig is in een warm klimaat.
Door de grote hoeveelheid melanine in de huid waardoor de huid ook de kans heeft donkerder gekleurd te worden onder invloed van UVA (a/b en c) stralen.
In de donkere huid zitten nog veel meer en ook actievere talgklieren dan bij de blanke huidtypen waardoor de donkere huid veel vetter is.
In een kouder klimaat, zoals toch, gelukkig, nog steeds hier in ons landje zal de donkere huid door de aanmaak van veel talg (sebum) en weinig uitscheiding van transpiratievocht (het is niet zo vaak heel heet nietwaar) heel gemakkelijk verstopt kunnen raken. Daardoor is er een grote kans op de vorming van acne. Daarbij verliest dit huidtype weer veel vocht door de droge lucht (verwarming, koude wind, vorst enz.) waardoor de huid gelijktijdig de neiging vertoont zeer vochtarm te worden.
Het is dus wel van belang om het vochtgehalte van de donkere huid op peil te houden, niet te roken en gezond te eten. Maar het is inderdaad zo dat donkere mensen daardoor minder snel rimpels krijgen dan mensen met een lichte huidskleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de donkere huid zit meer pigment dan in een lichtere huid. Dat betekent dat de donkere huid beter beschermd is tegen UV-straling en dus minder beschadigd raakt. UV-straling zorgt namelijk voor schade, waardoor er meer rimpels en atrofie (afsterving) in de huid ontstaan. De epidermis, de bovenste laag van de huid, is in een lichte en een donkere huid even dik. Het is ook niet zo dat een donkere huid per definitie meer vetkliertjes bevat dan een lichte huid. Wel is het zo dat de opperhuidcellen steviger aan elkaar vast zitten in een donkere huid.