Is er verschil tussen het vergeten dat je iets gedaan hebt en het vergeten van bijv. de vrtlng van een woord? (Ik bedoel het hier in biologische zin)

Het is duidelijk dat het qua taal om één woord gaat (namelijk om het woord vergeten), waar twee (weliswaar op elkaar lijkende) betekenissen van zijn, namelijk het vergeten dat je iets gedaan hebt en het vergeten van de vertaling van een woord (bijv:"Wat was ananas nou ook alweer in het Engels"), maar ik wilde weten of dat in de hersenen veel verschil maakte. (Of er bijv. andere hersengebieden bij het ene geval het meest actief zijn dan bij het andere) Ik heb in de vraag zelf het "vrtlng" opgeschreven, dit moest natuurlijk "vertaling" zijn, maar ik had geen ruimte meer.

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik kom nog even terug op dit:"Het is duidelijk dat het qua taal om één woord gaat (namelijk om het woord vergeten), waar twee (weliswaar op elkaar lijkende) betekenissen van zijn" Ik bedoelde eigenlijk, dat de BETEKENIS van het woord hetzelfde is, namelijk "Iets niet meer weten", maar dat DAT in meerdere (Ik heb er net twee beschreven) gevallen kan, op verschillende manieren. Ik wilde weten, zoals ik al eerder zei, of er ook verschil was tussen die gevallen in de zin de hersengebieden die bij die gevallen het meest actief waren. Ik hoop dat de vraag nu duidelijk is :)

Toegevoegd na 51 minuten:
"In de zin de hersengebieden" verbetering :"In de zin VAN"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Er kunnen zeer zeker verschillende dingen aan de hand zijn in je hersenen als je iets vergeet. Maar dat is ook in de taal terug te vinden. Immers, je kunt zeggen "ik heb iets vergeten" (dan weet je het nog wel maar hebt er niet op het juiste moment aan gedacht) of "ik ben iets vergeten" (dan weet je het niet meer ook al doe je nog zo je best om het te herinneren). Van het laatste zijn weer drie soorten: vergeten van kennis (zoals de vertaling van een woord), vergeten van iets dat vroeger is gebeurd (bijv. een dagje uit), en vergeten hoe je iets moet doen (bijv. fietsen).
WimNobel
12 jaar geleden
Ja hierin is verschil.Blijkbaar wordt informatie opgeslagen en verwerkt in verschillende hersengebieden.Zo blijkt het voor bep. personen met niet aangeboren hersenletsel erg moeilijk of vrijwel onmogelijk om nog een nieuwe taal aan te leren,terwijl ze andere alledagelijkse informatie wel onthouden.
Zoek evt. in sites van NAH om wat meer informatie te krijgen over de werking van ons brein,mss vind je daar een duidelijker antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daar zit verschil in, in het ene geval is er een concentratiestoornis en in het andere geval is de "zoekmachine" wat traag.
Vooral als je ouder wordt gaat dat laatste een grotere rol spelen , is mijn ervaring.
Hoe meer je weet, hoe lastiger het op den duur wordt een gegeven te reproduceren.
Als je vergeten hebt dat je iets wel of niet gedaan hebt, was je er op dat moment met je gedachten niet bij en deed je automatische piloot het werk.
Zelf ervaar ik dat op dat moment je concentratie verminderd is of dat je afgeleid werd door iets wat je op dat moment belangrijker vond en je je concentratie voor andere zaken benodigde.

Er zit dus wel verschil in, naar mijn mening.