wat is het verband tussen de bladpigmenten in groene bladeren en de herfstverkleuring van de bladeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Antwoorden (2)

Elke plant of boom is een soort voedselfabriek. Ze nemen water uit de grond en gas uit de lucht op. En met behulp van zonlicht worden er dan twee stoffen aangemaakt: een soort suiker en een stof die de bladeren groen kleurt. Deze zijn het voedsel voor plant en boom; ze groeien ervan en het geeft ze energie.

In de herfst schijnt de zon minder. Bomen en planten weten dan dat ze zich moeten klaar maken voor de winter. Ze sluiten hun 'voedselfabrieken' en gaan als het ware te rusten. Zonder zonlicht worden er geen stoffen meer aangemaakt, en het groen verdwijnt langzaam van de bladeren. Nu komen de kleuren geel en oranje tevoorschijn.

Eigenlijk zitten oranje en geel altijd al in het blad, maar in de zomer kunnen we de kleuren niet zien omdat er dan het groen over heen zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De groene kleur van bladeren is afkomstig van Chlorophyl, de stof in de bladeren die verantwoordelijk is voor de fotosynthese. Doordat het zowel blauw als rood licht absorbeert en het groene licht reflecteert zorgt het voor de groene kleur van de bladeren. Bladgroen is echter geen stabiele stof en moet voortdurend opnieuw aangemaakt worden door de plant. In de herfst ontstaat een kurklaagje tussen het blad en de stengel van de boom dat ervoor zorgt dat zer geen stoffen meer in en uit het blad kunnen. Het Chlorophyl wordt nu niet meer vernieuwd waardoor de groene kleur verdwijnt (dit begint meestal aan de rand van het blad) zodat andere pigmenten die in het blad aanwezig zijn zichtbaar worden.

Bomen die in de herfst mooie gele bladeren krijgen zoals de berk bevatten veel carotenen, dit zijn stoffen die het chlorophyl helpen door licht te absorberen uit het blauwe en blauw-groene gebied. Bladeren die carotenen bevatten hebben dan ook meestal een frisser groen, als het chlorophyl verdwijnt blijft enkel het gele caroteen over.

Vele herfstbladeren bevatten echter ook anthocyanen. In de herfst kunnen suikers die aangemaakt worden in het blad niet meer afgevoerd worden (kurklaagje) waardoor ze in het blad opstapelen. Eens een bepaalde drempel is bereikt gaan deze suikers onder invloed van licht binden op bepaalde eiwitgroepen tot anthocyanen die een felle rode tot paarse of zelfs blauwe kleur hebben afhankelijk van de zuurtegraad in het blad. Een lage zuurtegraad zorgt voor rode kleuren, een hogere zuurtegraad voor eerder paarse.

De felste herfstkleuren ontstaan bij heldere en droge dagen (zorgt voor de afbraak van chlorophyl en de vorming van anthocyanen) in combinatie met koude nachten (zorgt voor het kurklaagje) als dit weer optreedt noemen we dat een Indian summer. In bepaalde delen van de Verenigde staten treedt dit bijna elk jaar op.

Toegevoegd na 29 seconden:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/1539
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mariejose
Zeer mooi uitgelegd, maar ik vind het een beetje "vals" spelen dat je een antwoord één-op-één kopieert uit een andere site. Het is dus geen eigen bijdrage.
Je had dan gewoon moeten schrijven: "Volg de link", en dan de bron. Maar het blijft toch het juiste antwoord...