Kennen dieren verschillende talen?

Als we ervan uitgaan dat dieren van hetzelfde soort kunnen communiceren (er zijn beesten die elkaar kunnen waarschuwen etc.) Kunnen dan ook twee dieren van hetzelfde soort waarvan een uit bijvoorbeeld Frankrijk komt en een uit Nederland elkaar verstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

Buiten de mensen om, zijn er ook bij dieren dialecten.

Vogel zijn wel heel bekend om hun zang, waarme ze hun gebied afbakenen, en potentiele partners laten nweten dat ze beschikbaar zijn.

Het blijkt dat vogels in steden een andere zang hebben dan in landelijke gebieden, en wel specifiek: Ze gooien de tonen er uit die in de steden verloren gaan onder het geluid.

De zang van vogels is aangeleerd, en niet aangeboren. Vogels die nooit een soortgenoot gekend hebben tijdens de eerste maanden van hun leven leren nooit meer zingen zoals hun soortgenoten.

(Scientific American, Nature: Singing New Songs: Urban Birds Vocalize Differently; Insurance Industry Worries About Warming
In this episode, Leiden University bird song expert Hans Slabbekorrn notes the changes in bird vocalizations when they move from the forest to the city.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat gaat bij de grens meteen al mis. Een Nederlandse hond snapt niets van een Franse bulldog.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar ben je ook gelijk aan de basis van honden die elkaar maar half kunnen verstaan : als je oren coupeert en staarten amputeert, neem je al twee belangrijke communicatie-middelen van een hond weg....
van vogels weet ik dat er idd verschil zit in hoe ze fluiten.
een duitse merel zal de zang van een franse merel wel begrijpen, maar het is alsof ze een ander accent hebben.
Rieneke1
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En een Vlaamse Gaai?
Het is zo dat schapen uit Schotland anders blaten dan schapen op het vasteland van Europa. Ik heb echter niet het idee dat die dieren een ingenieuze woorden schat hebben, maar dat hun blaten gewoon geluid maken an sich is. Ze gebruiken geluid om elkaars aandacht te trekken. Dit kan in de vorm van waarschuwen, verleiden, aandacht trekken, uitdagen, enz. De gemoedstoestand kan er voor zorgen dat de geluiden vervolgens op die verschillende manieren worden opgevat.

Om nog een stap verder te gaan en te zeggen dat dieren zelfs in meerdere talen kunnen blaten, fluiten, loeien of blaffen vind ik heel ver gaan.

In ogenschouw nemend dat de mens een diersoort is, is het antwoord echter wel: gedeeltelijk.