als ik nog kinderen wil maar ga nu voor een paar maanden aan de pil, heeft dat dat gevolgen voor de kinderwens? (ben 41)

ik bedoel dus, of dat kwaad kan aangezien mijn eitjes toch al niet meer helemaal up to date zijn zeg maar. Dus: als ik nu een paar maanden aan de pil ga, is er dan kans dat ik mischien (nog) moeilijker zwanger kan worden als ik besluit dat t moment daar is om te gaan proberen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Bij mijn weten is het kort aan de pil gaan als je 41 jaar bent en een kinderwens hebt niet handig.
Als je lang de pil niet gebruikt hebt en daar nu weer mee begint voor enige maanden zal het daarna weer tijd kosten om op een natuurlijke manier op regel te komen.
Dan zou het zwanger raken moeilijker gaan/meer tijd kosten en ik denk dat je daar niet op zit te wachten.
Ik raad je aan om andere voorbehoeding te gebruiken dan hormoonpreparaten (condoom), een bijkomend voordeel is dat je dan je timing kunt checken (regelmatigheid en tijdsduur tussen menstruaties.
Je zou dan bij wijze van spreken misschien je eisprong kunnen leren inschatten en als je dan kinderen wilt je kans op zwangerschap vergroten.

Wel moet ik erbij zeggen dat iedere vrouw anders op de pil en daarna reageert, dat door pilgebruik je vruchtbaarheid zou toenemen na het stoppen acht ik echter onwaarschijnlijk en word je in dat geval dus nog minder snel zwanger, wat een hoop verdriet kan geven.

Misschien kun je je moeder vragen wanneer haar menopauze intrad, soms komt dat vrij sterk overeen met die van de dochter.
Was je moeder laat met de menopause, dan heb je een aanwijzing welke speelruimte je nog hebt.

Ik ken stellen die (te) lang gewacht hebben en zelfs met IVF niet meer zwanger konden raken, waar ze echt onder geleden hebben.

Je kunt in je leven wel prioriteiten stellen maar het lichaam vaart haar eigen koers.
Dit is NIET beledigend bedoeld.

Ik wens je in de toekomst een fijn moederschap toe, het ouderschap is -naar mijn mening- het mooiste wat je als mens kunt overkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De eitjes in je eierstokken zitten wel veilig natuurlijk. Wel loop je met jouw leeftijd natuurlijk het risico dat het minder snel zal lukken, dat je in de overgang komt of dat er complicaties optreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, maar weet je of er extra risico's zijn dan die al bekent zijn voor mijn leeftijd? dank vast....
Amadea
12 jaar geleden
De vruchtbaarheid van de vrouw gaat vanaf het 35e jaar sterk achteruit. Een vrouw van 20 jaar heeft iedere maand 20-25 procent kans om zwanger te raken. Een vrouw van 40 jaar heeft iedere maand nog slechts 3-6 procent kans om zwanger te raken. Het zwanger zijn op wat oudere leeftijd brengt ook risico's voor zowel moeder als kind met zich mee. Het aantal miskramen neemt toe met de leeftijd van de moeder: vrouwen tussen de 40 en 45 jaar hebben 33 procent kans op een miskraam. Vrouwen boven de 45 jaar hebben 50-75 procent kans op een miskraam. Dit komt mede door het feit dat de eicellen niet meer vitaal zijn; er ontstaan hierdoor veel misvormingen aan het embryo. En de kans op een kind met het syndroom van Down is ook groter naar gelang de leeftijd van de vrouw toeneemt.
"Na het 30e levensjaar neemt de vruchtbaarheid van de vrouw gestaag af. Heeft bijvoorbeeld een normaal vruchtbare vrouw op haar dertigste jaar iedere maand een kans van 20% om zwanger te worden, dan daalt deze kans op het 38e jaar naar 5% per cyclus. Dit betekent dus niet dat een vrouw van 38 jaar maar 5% kans heeft om überhaupt zwanger te worden, maar dat het 4 maal zo lang duurt voor ze zwanger is, het zou dus best één of drie jaar kunnen duren voor de op die leeftijd vaak snel gewenste zwangerschap tot stand komt.
Veel vrouwen op oudere leeftijd wenden zich dan ook (te) snel tot een vrouwenarts om via hulpmiddelen, als het stimuleren van de eierstokken of reageerbuisbaby's, zwanger te worden. De kans om op deze wijze sneller zwanger te worden neemt hiermee zeker toe, maar de kans op twee- of drielingzwangerschappen eveneens.
Hoe zit het met de kans op een miskraam/abortus, als men eenmaal zwanger is.
De kans op een miskraam neemt met het stijgen der leeftijd sterk toe. Mogelijk is dit een gevolg van de kwaliteit van het eitje dat vrijkomt uit de eierstok, maar ook de minder goede hormoonregulatie op oudere leeftijd die nodig is voor een goede eisprong en innesteling van de bevruchte eicel kan hierbij een rol spelen. Zo is de kans op een miskraam tot het 35e jaar ongeveer 10%. Deze kans is ongeveer 20% tussen het 35e en 40e jaar en na het 40e jaar ongeveer 40%. Ook de kans op kinderen met een aangeboren afwijking neemt toe."

lees meer op onderstaande link
http://www.freya.nl/web_medisch/zwangers.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je uitgebreide antwoord en de link, ik ga dr ff kijken................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
spijtig dat je uit ervaring spreekt krol.......... wel erg bedankt ook voor jouw bijdrage.............
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede informatie, maar geen antwoord op de vraag: Heeft een paar maanden gebruik van de pil nadelige gevolgen.
Je bent 41 en wilt kinderen. Waarom zou je dan aan de pil gaan?

Of je wilt kinderen, en in dat geval gebruik je uiteraard géén voorbehoedsmiddelen, of je wilt geen kinderen en in dat geval gebruik je wel voorbehoedsmiddelen.

Maar er zit iets niet goed in je relatie, denk ik dan, afgaande op je vraag.

Een vrouw van 41 die kinderen wil, gebruikt geen voorbehoedsmiddelen.

Overigens, dat geldt ook voor een vrouw van een jongere leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Lavender, dank voor je bijdrage, maar je ziet het naar mijn mening te zwart wit. dit is dus ook geen antwoord op mijn vraag, ik voel het eerder als een aanval of veroordeling. hier laat ik het verder bij.
Umria
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik ook de pil, maar niet als voorbehoedsmiddel. Ik moet de pil slikken omdat ik zelf niet genoeg vrouwelijk hormoon aanmaak. Dus de pil slikken is voor mij een medische noodzaak, anders krijg ik een baard en moeite met kinderen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
umria en Pinky135.
Jullie geven hierbij aan de vraagsteller twee zeer geslaagde voorbeelden over redenen van "wel" of "niet".
Voorbeelden waarbij ze zich door één ervan aangevallen voelt en dat is zeer spijtig en in mijn ogen ook zeer onterecht,want ik kan jullie beiden zeer goed begrijpen.
Benieuwd wat ze van mijn bovenstaande reactie zal vinden dan,maar let wel,ik ben geen pessimist,wel een béétje optimist en dat enkel naar mogelijkheden die er wél zijn,maar zeker ben ik ook een realist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jerovanja: ik kan jou reactie nu niet meer vinden maar jou reaktie deed een traantje of twee bij me opkomen, maar dat is omdat je gewooon schrijft hoe het is. en ook om wat je verder schreef, dat over ouwe vrijsters die te lang twijfelden etc, ik zie er mezelf nu al in.......... maar ook schreef je weer wat fijns, dat ik er voor moet gaan als ik dat wil, of hij nou veranderd is of niet. en toen schreef je nog iets fijns om mee te eindigen................ dus op jou reaktie is mijn reaktie oke hoor.......... hihi. alleen die van Lavender vind ik nogal kort door de bocht en veroordelend, terwijl hij of zij mij en de situatie niet kent, vandaar. ik ben gewoon niet iemand van Of ik wil kinderen, Of ik wil t niet, zit er tussen in, dat kan dus ook................ dank voor je lange reaktie die ik nu niet meer lijkt te kunnen vinden, Jerovanja........... groet van Umria
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
umria Mijn eerste reactie staat er nog,en wel dadelijk onder jou vraag in de eerste 9 reacties die je natuurlijk wél eerst moet open klikken waarna je vervolgens naar beneden moet scrollen om het te vinden.
Dit liet ik je ook al privé weten.
Als er in de plaats van 9, 10 of meer reacties staan dan zijn er ondertussen nog meer bijgekomen,tegen dat jij ze daar open klikt,maar vandaag zijn het er nog 9.
Alvast bedankt voor deze tegenreactie hier,ik hoop echt dat jij je grote geluk liefst met kinderen vind,aangezien je toch een kind of kinderen???wild,(stel dat het een twee of drieling word hé? Hi hi.)
Anders wens ik jouw een zeer fijn alternatief-bestaan,en alle vrijheden die je kunt hebben net omdat je geen kinderen hebt,en ook daar weet ik alles van want ook mijn vrouw en ik wilden altijd al kinderen,maar het zal er nooit van komen en dat door een medisch probleem van mijn kant,maar daardoor kunnen we nu wél dingen die we mét kinderen onmogelijk zouden kunnen.
Succes en veel geluk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jerovanja:
ik zat inderdaad op een oude pagina te kijken.......... vandaar, maar ze stonden ook nog in mijn postvak in, dus heb ze nog eens gelezen.
Ook nu ik deze reaktie van jou lees, krijg ik weer tranen, geen idee hoe dat nou komt.... maar je spreekt echt tot me, zeg maar......
ik ken er ook wel een aantal zonder kinderen, en die zijn op zijn tijd ook gelukkig maar doen ook niet de dingen die ze altijd zeggen te kunnen doen omdat ze geen kinderen hebben......... ik zit gewoon precies in de leeftijd, en dan komt de potentiele vader ook nog langs............. ik word gek van de hormonen, en van mijn fantasieen van de mogelijkheden en van alle consequenties en van alles wat hier bij komt, diepe zucht!!
ik moet t los laten, en kiezen of ik laat gebeuren mocht t gebeuren, of dat ik ervoor kies nu niet de stress te hebben van elke keer maar afwachten of het zo is en als t dan zo is de reakties van mijn omgeving, die moet ik dan lang me laten gaan, maar toch........... ik moet t voor nu los laten, ga er maandag mee naar de huisarts en wie weet kan ik idd mijn ovulatie gaan tellen ofzo, hoe heet dat, of komt ze met iets anders waar ik wat aan heb. dank je in ieder geval, ik laat t ff los, kan niet goed zijn als ik hier zoveel mee bezig ben..................
knuf van
Umria
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,los laten is zeker de boodschap,dat geeft dan toch al minder stress want stress houd het zwanger worden tegen,dat is de ene kant.
Dat jij zo met jou hormonen vecht is er een bewijs van dat jij toch nog wel vruchtbaar bent,want daar komen jouw hormonen van,dat is de andere kant,en ik wens jouw dan ook alle geluk met je vriend en zijn kinderen voor jouw toe,echt waar.
Ik dank jouw voor deze openheid en je vertrouwen hierin,dat zouden zeer veel mannen en vrouwen zo mogen doen.
M.i. niet direct. Maar elke maand is op die leeftijd belangrijk. Hoe belangrijk is het voor de vraagstelster om een paar maanden te stoppen? Wil je echt nog zwanger worden? Hoe groot het risico voor jouw is kan geen arts bepalen. Maar afwachten en opschuiven is en blijft een hinderpaal extra.