Is de mens het enige wezen dat genot voelt tijdens geslachtsgemeenschap?

Zijn er andere dieren die ook genieten van paring of voelen alle dieren dat of alleen de mens?
Gelieve ook een bron te vermelden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
18.3K

Antwoorden (6)

de bonobo een aap geniet ook van sex.
12 jaar geleden
dolfijnen hebben ook seks voor hun plezier, het schijnt dat zelfs mannetjesdolfijnen soms seks hebben met andere mannetjesdolfijnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een algemeen principe: als iets (een eigenschap, een mechanisme, een ding, een wet enz.) bestaat, dan krijgt het direct een eigen leven.
Dus toen de voortplanting was ontstaan, kon dit mechanisme direct ook voor andere zaken worden ingezet. Zo werkt de natuur.

Hoe ingewikkelder een wezen is, hoe meer mogelijkheden er komen. Dus bij mensen leidt geslachtsgemeenschap maar in <0,1% van de gevallen tot zwangerschap. Blijkbaar zijn de andere functies belangrijker geworden in de loop van de tijd.

Bij andere wezens geldt uiteraard hetzelfde. En zullen de mogelijkheden iets anders benut worden. Bij de bonobo's wordt seks gebruikt om conflicten op te lossen. Ze gebruiken het voor een heel scala aan sociale activiteiten.

Ik schat wel in, dat "genot" een vrij hoge functie is. Wij mensen kennen allerlei soorten genot: muzikaal genot, genot van een mooi verhaal. En ook soorten genot binnen de seks. Zo zal een vrouw de ene keer genieten van zachte en aandachtige aanhalingen, maar de andere keer van hard genomen worden; ook daar zit dus veel variatie in.

Dus ja, andere wezens zullen ook genot ervaren, maar wel binnen hun soortelijke begrenzingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, Klaas.
Beslist. Wie veel dieren observeert twijfelt daar niet aan.
Soms slecht zichtbaar, soms heel duidelijk. Een ramkonijn valt grommend van genot op zijn zijde, hoewel het bij hem een kwestie van enkele seconden paren is. Erin en eruit.
Net als bij een haan. Mag ik hier een grapje debiteren? Mijn overgrootvader, vier vrouwen, 12 zonen, verklaarde volgens familie-analen: Zo vaak als een haan, zo lang als een hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krol: je hebt ook nog instinct... heeft weinig te maken met 'lekker vinden'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle: Ik denk dat 't bij dieren evengoed een kwestie van hormonen e.d. is. Vrouwtje ruikt lekker (feromonen), mannetje krijgt zin (hormonen razen rond), hoppa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet ook niet of je moet praten over zin, dat is toch iets wat te maken heeft met 'lekker vinden, willen', volgens mij is het een kwestie van ruiken+instinct! Als een hond voor het eerst een teefje ruikt die loops is hoeft een andere hond hem niet te vertellen wat hij moet doen en waar hij zijn ding in moet steken. Ik geloof dus ook niet dat er iets bij komt als 'lekker vinden of zin hebben' nee instinct... verder niets. Het zit er gewoon in en hond weet automatisch wat tie moet doen en denkt er niet aan of hij dat wel wil en of het wel lekker zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de mens werkt dat niet veel anders hoor. Ik wed dat als je een kind nooit iets zou vertellen over sex, dat 't dan alsnog wel zou weten wat 'ie met z'n gereedschap moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, kijk lekker naar de Blue Lagoon deel 2 ofzo ;) Een mens zal het ook weer zien aan dieren maar als een mens nog nooit dieren of andere mensen heeft gezien vraag ik me af of die A weet dat er kinderen bestaan en dat hij die zelf kan maken, B weer dat je daar een vrouw voor nodig hebt en C waar je je ding dan in moet steken om daar kinderen van te krijgen. Ik wed dat een hond het wel weet als hij nooit andere honden heeft gezien en er komt een loopse teef voorbij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Een hond weet 't. Een mens ook. Zoveel verschillen we niet hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zullen we er een goeie vraag van maken? Dan komen we er achter dan hier in een uithoek van gv te gaan discussieren. Mensen hebben weinig instinct nodig gehad dus ik denk dat dat aardig verloren is gegaan. Waarom reageer je niet inhoudelijk op mijn stukje: Een mens zal het ook zien als hij naar dieren kijkt maar als een mens nog nooit dieren of andere mensen heeft gezien vraag ik me af of die A weet dat er kinderen bestaan en dat hij die zelf kan maken, B weer dat je daar een vrouw voor nodig hebt en C waar je je ding dan in moet steken om daar kinderen van te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle, dat het instinct is en dus geen genot levert, is geen goede redenering. Je moet eerst bewijzen, dat dit verband ontbreekt. Je neemt dat namelijk zo maar aan. Ik denk dat het anders ligt: instinct is een aangeboren iets, wat in omstandigheden tot drang leidt, en die drang uit zich dan in gedrag. En dan komt het: als gedrag beloond wordt, dan zal het organisme dit gedrag vaker vertonen.
Het is dan logisch, dat 'volkomen zinloos' gedrag als een paring (wat alleen maar veel energie kost!), door middel van genot wordt beloond.
Dit is een fundamenteel mechanisme. Dus ja, een paring levert genot op. Het moet wel zo zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle: "Waarom reageer je niet inhoudelijk op mijn stukje" Inhoudelijk reageren heb ik niet zoveel zin in als mensen 't over de Blue Lagoon gaan hebben... "Een mens zal het ook zien als hij naar dieren kijkt maar als een mens nog nooit dieren of andere mensen heeft gezien vraag ik me af of die A weet dat er kinderen bestaan en dat hij die zelf kan maken, B weer dat je daar een vrouw voor nodig hebt en C waar je je ding dan in moet steken om daar kinderen van te krijgen." Datzelfde zou je je kunnen afvragen bij dieren. Dieren zien het immers ook bij andere dieren. Je zou een test kunnen doen. Sluit twee dieren gelijk na hun geboorte op en doe hetzelfde met twee mensen. Kijk wat er na verloop van tijd gebeurt. Ik wed nog steeds dat er bij mens en dier precies hetzelfde gebeurt. Hoe moet je weten dat je paaltje bij puntje moet brengen? Nou, dat volgt vanzelf wel als je weet dat aan paaltje zitten lekker en is en aan puntje ook. Dan ga je proberen wat er gebeurt als je paaltje en puntje combineert. Dat er dan kindertjes komen, is een bijzaak. Daar houden dieren zich echt niet mee bezig en de mens meestal ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieren zien het helemaal niet bij andere dieren. Een hond doet het toch echt zonder dat hij het gezien heeft. Nogmaals: als een man van kinds af aan met zijn piemel heeft gespeeld, nooit andere mensen heeft gezien en opeens een vrouw ziet: hoe WEET hij dan dat er A een gaatje in die vrouw zit en B dat daar die piemel in moet? Met andere woorden: heeft een mens dat instinct nog? IK wed dat de dieren wel seks hebben, die mensen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet jij of die hond 't nog nooit heeft gezien? Een hond is niet blind hoor. Hoe die man weet dat die vrouw een gaatje heeft? Dat kan die vrouw laten zien he, die hangt er niet gewoon maar wat bij. En een man is ook niet blind, die ziet ook wel dat een vrouw anders in elkaar steekt. Hoe hij weet dat z'n piemel erin moet, dat heb ik je al uitgelegd. Hij hoeft nl. niet te weten dat dat moet. Het doel is namelijk niet kinderen krijgen, netzomin als dat bij dieren het geval is. Er is geen doel. Dat het wel gebeurt, heeft andere redenen, die ook al genoemd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@babyjane, ja dit is een aloud misverstand. Lichaam en geest zijn verschillende dingen, maar gekoppeld, veroordeeld tot elkaar.
Met instinct, hormonen, gedrag is dat ook zo, hier tel je drie gekoppelde maar verschillende dingen.
Pelle maakt dus een denkfout. En het is een hardnekkige denkfout.
Laat ik het zo stellen Pelle: iemand is in Amsterdam voor Madame Tussaud. Iemand vraagt hem: "Waardoor ben je in Amsterdam?", en het antwoord is dan:"doordat ik de tank heb volgegooid!". Kijk, dat antwoord is ook van de verkeerde *laag*, het juist antwoord is:"doordat ik tegemoet wilde komen aan mijn behoefte om naar Madame Tussaud te gaan."
Zo ook bij seksualiteit: de gang van zaken bij het hormonale systeem moet je niet verwarren met het emotionele systeem. Net zoals je benzine niet moet verwarren met een behoefte.
Ik hoop dat je het nu snapt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klaas: wil je even kort samenvatten WAT mijn denkfout is want ik stel vooral vragen hier. Verder: maak er een goeie vraag van (je krijgt van mij alvast een punt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle, dat leg ik net uit. Of nog anders uitgelegd: systemen zijn gekoppeld. Een prikkel in het ene systeem kan via die koppeling doorwerken naar het andere systeem. Wil je een goede verklaring geven, dan moet je alle systemen en hun koppelingen geven.
Een simpel voorbeeld is dat je door de telefoon iets zegt. Er is dan een fysiek systeem (telefoondraad, straalverbinding) en een taalsysteem (hoe jij in het Nederlands iets verwoordt). En dan komt het: als de verbinding wegvalt, kun jij praten als brugman.
In het bovenstaande voorbeeld is dit de benzine die je nodig hebt om naar A'dam te gaan, en de motivatie om die benzine daaraan te besteden.
Maar zonder motivatie, was die benzine niet verbruikt.
Het gaat dus om iets heel algemeens, en ik heb gemerkt dat veel mensen niet zo abstract kunnen denken. Maar ik kan je vertellen dat de ingenieurs dit volop in complexe systemen gebruiken. Oh ja: het lichaam is een complex systeem, en seksualiteit is een functie die zich over verschillende systeemlagen uitstrekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even nog eens simpel: ik wil graag dat je zegt wat ik fout denk? Dat alles niet gekoppeld zou zijn? Ik wilde eigenlijk gewoon antwoord op de vraag: stel dat een reutje helemaal alleen wordt groot gebracht en stel dat een jongensbaby helemaal alleen wordt groot gebracht. Als ze volwassen zijn wordt de hond bij een loops teefje gezet en de jongen bij een knap meisje (die ook allebei groot zijn gebracht zonder mens of dier te hebben gezien). Hoe lang duurt het voor de hond en hoe lang duurt het voor de jongen voor ze door hebben wat ze met hun piemel moeten doen?
Geslachtsgemeenschap is, net als alle andere gedragingen, ontstaan door evolutie. Het is evolutionair voordelig om geslachtsgemeenschap te hebben, omdat dit zorgt voor menging van het genetisch materiaal. Dit levert sterker nageslacht op.
Het "genieten" van geslachtsgemeenschap kan in sommige gevallen ook voordelig zijn, omdat het een extra motivatie vormt om te paren. Het is niet moeilijk voor te stellen dat het ook evolutionair voordelig is om daar een zekere remming op te hebben.
Het feit dat er ook andere diersoorten dan de mens bestaan die genot aan de gemeenschap beleven (zie eerste link), doet vermoeden dat er een vaker voorkomende oorzaak moet zijn om een extra motivatie voor geslachtsgemeenschap voordelig te laten zijn.
Hierbij zou je kunnen denken aan factoren als intelligentie of stress. Zo zijn er vissen die kunnen wisselen van geslacht bij gebrek aan kans op nakomelingen of hermafrodieten die over kunnen schakelen naar een bepaald geslacht om de diversiteit van de genenpool te waarborgen.
Nog een interessant gerelateerd verschijnsel is masturbatie. Masturbatie komt voor bij veel meer diersoorten dan diegenen waarvan de biologen menen dat deze genot beleven aan gemeenschap (zie tweede link). Echter, er is niet veen fantasie voor nodig om je voor te stellen dat een diersoort waarschijnlijk masturbeert, omdat die er plezier aan beleeft. Wanneer we spreken voor mensen kan ik weinig ander evolutionair nut verzinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zouden dieren paren als ze erg geen plezier in hadden. De enige uitzondering zou verkrachting zijn, waarbij een exemplaar weinig in te brengen heeft.

Paren vanwege de voortplanting is een cultureel verschijnsel. Dieren worden meer door fysiologische beloningsmechanismen geregeerd. Ook bij mensen spelen die mechanismen de belangrijkste rol bij de sexualiteit.

Persoonlijk vind ik het ook vreemd om de eigen soort een heel stuk buiten alle andere soms voor 99 procent identieke organismen, met precies dezelfde hormonen en ongeveer dezelfde hersengebieden te plaatsen. Dit wordt antropocentrisme genoemd. Het tegengesteld hiervan, antropomorfisme is ook niet correct (honden behandelen als mensen, zie Cesar Millan aka the dog whisperer, die mensen leert honden als honden te behandelen en soms andere honden gebruikt om een hond zich weer als een gewone hond te leren gedragen).

De bouwstenen van de fysiologie van de mens en hond verschillen niet noemenswaardig, alleen de hele opbouw en de grootte van verschillende hersengebieden en de invloed van bepaalde zintuigen is bij mensen wel wezenlijk anders. Ook is hun aangeboren en normaal aangeleerde gedrag wezenlijk anders.