Hoe komt het dat je nooit hele kleine ekstertjes of kraaitjes ziet?

Het is nu weer voorjaar, maar het valt mij ieder jaar weer op, dat als je jonge eksters ziet, ze al behoorlijk groot zijn. Vliegen ze zo laat uit of is er iets anders aan de hand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

Bij vogels heb je nestvlieders en nestblijvers. Kraaien en verwanten zijn nestblijvers. Dat betekent dat ze de eerste tijd nog niet voor zichzelf kunnen zorgen en in hun nest blijven tot ze dat wel kunnen. En op dat moment zijn ze al bijna net zo groot als paps en mams.
bamibal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

wij zien ze wel hoor, in de opvang.
maar als alles naar behoren verloopt, verlaten deze vogels het nest pas als ze goed in de veren zitten en kunnen vliegen.
dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld mereltjes, die het nest al verlaten voor ze behoorlijk kunnen vliegen.
de jonge eksters, kraaien en merels worden nog wel een tijd gevoerd nadat ze het nest hebben verlaten.
deze vogels worden kaal en hulpbehoevend geboren, dus het duurt even voordat ze het nest verlaten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duiven blijven ook lang hun jongen op het nest voeren. Voor WO II aten "duivenmelkers", houders van veel duiven, de overtollige jonge duiven op. Ze wisten precies welke dag de laatste vóór het uitvliegen zou zijn. Duivensoep van twee goedgevoede "biologische" jonge duiven is nog lekkerder dan de duurste Unoxsoep in zak.
Rieneke1
12 jaar geleden
ach gos kees, moet er niet aan denken!
ik probeer ze juist groot te krijgen, en ik eet geen vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve Rieneke, je hebt groot gelijk. Helaas eten de meeste wereldburgers nog steeds vlees. Ik beloof je, als Onze Lieve Heer mij om advies vraagt, is het eerste wat ik zal adviseren: laat alle nieuwgeborenen vegetariers of veganisten zijn. Maar dit zal nooit gebeuren, Hij weet dat ik, zoals veel wetenschappers, niet aan hem geloof.
Natuurlijk zijn ze er wel, al zijn kraaienjongen ("kallekedotters") nestblijvers. Op zeker moment vliegen ze gewoon weg. Maar op de grond kun je echt wel zien wie een jonge kraai, net uit het nest gevloden, is. Het jong bedelt nog steeds bij de ouders om voedsel. Stoot tegen de snavel van pa of moe. Of staat bedelend met halfgeopende vleugels voor hen. Bovendien zie het het aan de kleur. Jongen zijn glanzend blauwigzwart, de ouder iets valer, en soms met grijs op de vleugel. Het verenpak van de ouders heeft al een winter dienst moeten doen.
Bronnen: