Hoe kun je aan iemand zijn ogen zien in welke toestand deze verkeerd?

Bijvoorbeeld verdrietig, koel, alert of "leeg". Komt dit echt door de ogen of door de gelaatsuitdrukking of een combinatie ervan?

Toegevoegd na 44 minuten:
Ik vraag mij eigenlijk af wat is de (fysieke) oorzaak ervan. Verdrietige ogen zijn wellicht vochtig dat geassocieerd wordt met tranen, maar waardoor koel, leeg of berekenbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (2)

De meeste mensen kunnen dat helemaal niet zien aan de ogen, in welke toestand iemand verkeert.
Het gaat namelijk om microsignalen en over het algemeen is men niet getraind om die te zien en te "lezen", te duiden.

Onze pupillen worden groter als we angstig zijn.
Daarbij hoort een grotere frequentie van oogknipperen.
Maar... ook als we opgewonden zijn worden de pupillen groter.
"Koude" ogen staan neutraal, maar.....de rest van het gezicht dan ook

Als we een ander met argwaan bekijken, knijpen we de oogleden een fractie van een seconde samen. Maar....het hele gezicht doet dan mee.

Bij verdriet kunnen onze ogen vollopen, al willen we niet huilen. Die ingehouden tranen zeggen vaak al veel.

Maar behalve deze minimale oogsignalen horen ook transpiratie, snelheid van ademhalen en blozen tot de microsignalen.

Hele hele gebied van lichaamstaal is erg breed.
http://www.lichaamstaal.nl/oogcontact.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het ook ligt aan de persoon die je voor je hebt, als je die persoon bijvoorbeeld heel goed kent, zou je het sneller opmerken, dan iemand die die persoon helemaal niet kent.
Ik ben zelf van mening dat je gevoelens erg goed kan zien in de ogen of houding van iemand. Ik weet niet of iedereen dit kan, maar ik heb wel een idee dat ik daar tot toe in staat ben.

Ik hoop dat ik je zo genoeg heb geinformeerd.