Gaat het verwijden van je iris door je oogspiertjes via het orthosympatisch of het parasympathisch deel van het zenuwstelsel?

Ik kreeg deze vraag op een overhoring. Volgens het antwoordenmodel gebeurt het verwijden van je iris door het orthosympatisch deel van het zenuwstelsel.

Ik dacht dat het ook door het parasympathische deel van het zenuwstelsel zou kunnen komen. Want stel dat je rustig op de bank in de kamer zit. Buiten wordt het langzaamaan donker. Doordat het donker wordt, wordt de iris groter. Maar je bent niet actief bezig. Dus het parasympathische deel van het zenuwstelsel.

Wat is er fout aan mijn redenering? Of klopt het gewoon wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Hey,
Opzich is je redenering best goed bedacht! Maar je leraar had wel gelijk dat het toch het orthosympatische deel moet zijn...
Het simpelste kan je het onthouden als volgt:

Orthosympatisch zenuwstelsel -> Zorgt ervoor dat je kan vechten of vluchten. Hiervoor moet je goed kunnen zien en dus krijg je verwijding van je pupil.

Parasympatisch zenuwstelsel -> Dit deel heb je vooral in rust nodig. In rust is het niet zo belangrijk dat je heel scherp/veel kan zien dus daarom hoeven je pupillen niet te verwijden, maar kunnen ze op normale grote blijven.

Ik ben het met je eens dat als je in het donker op de bank zit je ook verwijding krijgt, dus je ziet al wel dat dit hulpmiddeltje niet 100% werkt, maar voor het merendeel van de gevallen werkt het wel.