Hoe en waarom zijn er verschillen in oog-en haarkleuren ontstaan?

Wetenschappelijk gezien dus..

Ik kan me voorstellen dat de mens zich in afrika moest aanpassen en daardoor een donker huidskleur kreeg, maar hoe en waarom zijn de verschillen in oog- en haarkleuren ontstaan? En is het bekend wat de oer-oog en haarkleuren waren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rood haar is waarschijnlijk afkomstig van Neanderthalers. http://krant.telegraaf.nl/krant/archief/20010417/teksten/bin.gen.sapiens.rood.neanderthalers.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaa lang leven de roodharige! (oh wacht ik ben dan dus een Neanderthaler)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Europeanen hebben sowieso zo'n 4% Neanderthaals DNA in zich. Niks mis met Neanderthalers overigens. Gewoon een andere mensensoort. Sommige dingen waren wij beter in, andere dingen zij. Zo waren ze een stuk sterker dan ons.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verklaart natuurlijk waarom er bij ons op de sportschool allemaal roodharige spierbundels rondlopen :P Wat interessant! Ik wist niet dat die 1 soorten vruchtbare nakomelingen konden krijgen.

Antwoorden (2)

Beetje veelomvattende vraag maar het antwoord is simpel: mutatie!

Blauwe ogen: Deense wetenschappers hebben ontdekt dat de mutatie in het OCA2-gen, dat blauwe ogen veroorzaakt, tussen de 6000 en 10000 jaar geleden plaats moet hebben gevonden. Het onderzoek werpt de hypothese op dat mensen met blauwe ogen, van Denemarken tot Jordanië, dezelfde voorouder hebben.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Iris_%28anatomie%29#Bepaling_van_de_kleur_van_het_oog

Veronderstelde evolutie van blond haar: Japans onderzoek stelde vrij recentelijk aanwijzingen gevonden te hebben, dat de speciale mutatie van het haarkleurgen MC1R die de blonde kleur veroorzaakt, niet ouder geweest kan zijn dan zo'n 11.000 jaar. In Europa bestaat daarbij een opmerkelijke genetische variatie van het gen met zeven verschillende basistypen. Dit leverde voor de heersende 'Out of Africa'-theorie van de menselijke evolutie, die onder andere stelt dat de moderne mens enkele tienduizenden jaren geleden vanuit het zuiden naar Europa gemigreerd is, de vraag op, hoe in een zo korte tijd een zo verregaande evolutionaire verandering plaatsgehad zou kunnen hebben. De alternatieve multiregionale theorie die veronderstelt dat er menging heeft plaatsgevonden met al honderdduizenden jaren aanwezige populaties Neandertalers, stelt die vraag niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blond#Veronderstelde_evolutie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is dus: toeval. Want daar is mutatie op gebaseerd, toeval. Jammer dat ik niet geloof in toeval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dat er opeens een blauwe kleur ogen komt is toeval.... dat vervolgens alle vrouwen kinderen van die man willen is natuurlijk GEEN toeval ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha!
Dat wordt gelukkig wel gecompenseerd door het feit dat donkere ogen dominant zijn. Anders zou je een wereld vol met mannen met blauwe ogen krijgen, toch? ;) Maar ik denk toch dat het geen toeval kan zijn dat bepaalde dingen zijn zoals ze zijn. Dat zeggen we alleen omdat we anders wel moeten toegeven dat we eigenlijk geen idee hebben waarom het zo is, dus verzinnen we maar een verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar denk jij dan aan? Dat God voor blauwe ogen en blond haar heeft gezorgd omdat hij dat zo mooi vond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee ik denk alleen dat de mens wetenschappelijk gezien eigenlijk nog maar heel weinig weet.
Ik zou nu zelfs kunnen zeggen dat er 10000 jaar geleden een buitenaards ruimteschip op aarde is geland met wezens die veel op mensen leken maar dan met blond haar en blauwe ogen. Die werden zo sexy gevonden dat de populatie blondjes exponentieel toenam! Je lacht misschien om dit verhaal maar het is net zo goed mogelijk als het verhaal dat God ze gecreeerd heeft. En daar geloven ook genoeg mensen heilig in
Mutatie en selectie is het mechanisme. In dit geval waarschijnlijk weer sexuele selectie, waardoor de genfrequenties voor blauwe ogen en blond haar groter worden na een beperkt aantal generaties. De mutaties zijn namelijk nog niet zo oud. Natuurlijke selectie waardoor blonde mensen een betere overleving hebben zie ik niet zo voor me en dat zou ook langer duren. Het Ronald Fisher mechanisme werkt veel sneller en zorgt voor een exponentiele toename van blond haar.

De huidskleur is een kwestie van UV straling, plaatsen met een hoge UV straling vallen precies samen met de donkerste huidskleuren. Meer een kwestie van natuurlijke selectie dus, het lichaam moet voldoende pigment hebben om zich te beschermen tegen UV maar niet zoveel dat het een vitamine D tekort krijgt.