Heb je een fotografisch geheugen als je iets kan herinneren van toen je 3 was?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,ik kan me zat herinneren van toen ik 3 was en ik heb echt geen fotografisch geheugen hoor.
De meeste mensen hebben de 1e herinneringen vanaf die leeftijd,is heel normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies. In dat geval zou iedereen een fotografisch geheugen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tijdsspanne waarover je je iets kunt herinneren heeft niets met het aspect "fotografisch" te maken. Fotografisch betekent dat je je dingen tot in detail weet te herinneren, alsof je er een foto van in je hoofd hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Laurena: De meeste mensen hebben pas herinneringen vanaf 5-6 jaar. Herinneringen van de leeftijd van 3 komt minder voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar.
De eerste herinneringen onstaan bij 99 van de 100 mensen rond het 3e levensjaar, vaak zelfs iets eerder.
Het gaat hierbij om de eerste herinneringen die 'indruk' maakten in het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik had altijd begrepen dat dat vanaf zo'n 5 jaar was (alhoewel ik zelf inderdaad een heel stuk verder terug kan, tot zo'n 2 à 3). Wat ik nu zo lees her en der is dat het gemiddeld rond de leeftijd van 3,5 jaar is.

Antwoorden (8)

Nee. Bij de meeste mensen beginnen hun bewuste herinneringen ergens tussen hun derde en hun vierde, met flarden die ze zich heel goed denken te herinneren. Kijk ook eens bij onderstaande vraag.

Als je je van die leeftijd nog heel veel dingen heel gedetailleerd kunt herinneren, ben je wel heel bijzonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn uitzonderingen... als er iet snaars gebeurt is kan je dat makkelijk herinneren maar gebeurt dat onbewust.
vooral de eerste paar maanden ( misschien ook het eerste jaar) moet het goed lopen met je leven. je moet met liefde behandelt worden ( altijd maar in die tijd extra).
maar als je als baby minder fijn bent behandelt heb je KANS dat je een hechtingsstoornis hebt en onzekerheid groter is dan normaal ook angst komt vaker voor en concentratieproblemen.
hoe kan ik dat zo zeker zeggen? zal je vast wel denken, ik ben een pleegkind, mijn moeder kon niet voor me zorgen, ik ben nu 16 en ik kan me nog allerlei nare beelden herinneren, van toen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lezen: bij de MEESTE MENSEN beginnen... Tuurlijk zijn er uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@thresha
elk kind moet opgroeien in een veilige en begripvolle omgeving.
niet in het bijzonder in het eerste jaar of eerste paar maanden maar over een veel ruimere periode. in de eerste maanden is een baby niet in staat om ervaringen op te slaan zodat je het later kan herinneren.
simpelweg omdat de hersenen nog allerlei verbindingen moeten maken die hiervoor nodig zijn, maar ook omdat er niets van op te slaan omdat er nog niets te relativeren valt. ben 38 en kan me ook beelden herinneren die ik #destijds# bijzonder naar en angstig vond. had dus net als velen een jeugd die men doorgaans als 'gezond' beschouwd, maar dit heeft totaal geen negatieve impact meer op me.
en ook niet onbelangrijk: ik herinner me echter ook de mooie momenten. +1 misschien dat de minnetjes nog gemotiveerd worden...
Dat hoeft niet. De definitie van een fotografisch (of: eidetisch) geheugen is dat je exact beelden, geluiden, en gebeurtenissen opslaat zoals ze zijn voorgevallen. Er bestaat overigens discussie over de vraag of er wel zoiets bestaat als een echt fotografisch geheugen.

Een herinnering van toen je drie was, dat heeft bijna iedereen wel. Vaak zijn het flarden, zeker als het gaat om zo'n jonge leeftijd. Als je allerlei gebeurtenissen uit die tijd echt exact kunt oproepen, en als je bijvoorbeeld teksten die je leest direct onthoudt, inclusief de bladspiegel en eventuele plaatjes uit het boek waarin je leest, dan is dat wel uitzonderlijk, en sommigen zouden dat een fotografisch geheugen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herinner me dingen van voor mijn 3e levensjaar, maar heb niet bepaald een fotografisch geheugen. +1
Nee, want er zijn talloze mensen, die specifieke dingen kunnen onthouden op deze leeftijd. Dat is dus niet bijzonder. Ons zoontje kan zich bijvoorbeeld zijn ziekenhuisbezoek en operatie herinneren. Hij was toen 27 maanden oud. Maar dit dus geen fotografisch geheugen. Dit is gewoon een kwestie van zaken kunnen herinneren. Fotografisch geheugen is wanneer je precies kunt herinneren dat je op je 3e jaar een reis maakte en op welke punten je gestopt bent en geparkeerd hebt. En wat je onderweg gegeten hebt. Het gaat dus veel dieper en specifieker dan gewoon herinneren, wat bijna elk geheugen kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fotografisch geheugen gaat niet over een herinnering maar over een afbeelding of om een omgeving. Dus nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.

Maar mensen hebben wel vaak een soort van voorkeurszintuig. De een zal dingen gemakkelijk ervaren als hij ze ziet, anderen ervaren het intenser als ze het horen. En heel weinig mensen hebben als voorkeurszintuig de smaak en geur.
De term 'fotografisch geheugen' is dus zwaar aangedikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor een mooie definitie van een fotografisch geheugen, zie http://www.goeievraag.nl/vraag/kenmerken-fotografisch-geheugen.293757

Dat je je weinig kan herinneren van voor je kleutertijd, heeft inderdaad te maken met de manier waarop je geheugen dingen opslaat. Als mensen eenmaal gaan praten, en later ook leren lezen, slaan ze steeds meer dingen op met taal. De eerste jaren sla je de meeste dingen op met beeld, geluid en geur. Als jij iets ruikt wat je voor het laatst rook toen je twee was, kun je die herinnering weer terugkrijgen. Vandaar dat als je je iets herinnert van toen je drie was, dat meestal wel met beeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tegenwoordig kunnen ze dit testen. je krijgt een papier voor je neus met cijfer van 1 tm 10. er staan allemaal symbooltjes onder het cijfer bv. 1 2 3 etc
: ? %
je kijkt er naar, neemt de beelden in je op en dan krijg je een blaadje met alleen maar cijfer,
je moet dan zelf invullen welk symbool bij welk cijfer hoort,
als je er 8 goed hebt, heb je warschijnlijk een fotografisch geheugen.

maar het is niet altijd even makkelijk met een fotografisch geheugen, je vergeet snel(ler) wat er gezegd word.
je onthoud nare beelden enz.

maar terug op je vraag
ik weet natuurlijk niet wat voor een soort herinnering het zijn
want als je iets kunt herinneren uit je 3de jaar "bewijst" dat niet dat je een fotografisch geheugen hebt, het kunnen bv ook woorden zijn, of gevoelens.
maar wel weet ik, als de herinnering uit beelden bestaat, je een fotografisch geheugen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fotografisch Geheugen = Iets tot in detail weten en het tot in extreme detail kunnen beschrijven, of je het nou gisteren gezien hebt, of twee seconden geleden, of jááren terug.

Geheugen = iets weten wat je ooit hebt meegemaakt. In jouw voorbeeld je iets herinneren van je toe je nog heel klein was.

Je iets herinneren uit je jeugd heeft niks te maken met een fotografisch geheugen, tenzij je tot in detail kan vertellen wat er aan de hand was toen je drie was, dán heb je wel een fotografisch geheugen, maar aangezien veel mensen dat niet hebben, is iets herinneren uit je jeugd alleen een herinnering.