Waarom 'kwispelen' lammetjes met hun staartjes als ze melk drinken?

Lammetjes zwaaien altijd zo met hun staartjes als ze melk drinken uit en flesje of bij de moeder. Is daar een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.4K

Het beste antwoord

Wat een leuke observatie. Ik heb even op youtube gekeken. Koeien doen het ook, maar bij lammetjes gaat zowel het drinken als het slaan met de staart een stuk sneller en ziet het slaan met de staart er spectaculair uit. De dieren komen erg opgewonden over als ze aan het zogen zijn en het ritme van het slikken lijkt overeen te komen met dat van het slikken. Het lijkt er op dat ze door de opwinding snel willen bewegen, maar omdat ze aan het zogen zijn is dat niet erg handig, en in plaats van te rennen raken ze de opwinding kwijt in de stoot- en drinkbewegingen en het slaan met de staart.

Daarnaast zou het slaan met de staart een invloed op de moeder kunnen hebben als een soort signaalfunctie. Een gezond jong slaat met de staart en geeft aanleiding tot meer melkproductie. Dat laatste is wel pure speculatie, maar zou onderzocht kunnen worden. Het doet me een beetje denken aan jonge vogeltjes met hun wijde bekken namelijk. Hoe groter de bek en hoe actiever het jong, hoe groter de kans dat de moeder het een regenworm toestopt.

De antwoorden op dit soort vragen moeten op meerdere niveaus bekeken worden. De tweede verklaring is meer op het niveau van de overleving, de eerste meer volgens de fysiologie van het dier, zenuwbanen, hormonen en dergelijke (stimuli voor het gedrag).

Het gedrag moet eigenlijk ook op evolutionair niveau verklaarbaar zijn. Misschien afkomstig van pootloze lamprei-achtige voorouders die tijdens het eten met hun staart bewogen om druk op het voedsel uit te oefenen. Het is mogelijk dat een gemeenschappelijke voorouder van de vertebraten er een dergelijke voedingsmethode op na hield. Dat zou de combinatie van zuigen en staartslaan op dat niveau verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja , ze zijn vrolijk!!

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook dieren kunnen uitbundig van vrolijkheid zijn, lammetjes gaan dan ook wel "stuiteren"en kijk maar eens naar koeien die voor het eerst weer in de wei gaan.
Ze zijn soms nog uitbundiger dan mensen als het stralend weer is of ze een andere reden tot vrolijkheid hebben.
De lammetjes vinden het zogen heerlijk! Dat laten ze merken.
Ze kunnen niet lachen zoals wij en wij hebben geen staart zoals zij. Daarom geven we uiting over onze blijdschap binnen onze fysieke mogelijkheden.
Deze blijdschap maakt ook bij dieren prethormonen los zoals serotonine , dopamine en bij zogen oxytocine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze blij zijn :D