Wat doet computeren en/of tv kijken in het donker met je hersenen?

Bijna overal op internet is te lezen dat het niet slecht is voor je ogen, dat dat een fabeltje is.

Maar is het wel schadelijk voor je hersenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (2)

die taste je hersenen aan , het is slecht voor je je kunt er ook slechter door gaan zien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ervaringsdeskundige @klabamber?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, heb je een bron? Zou er meer van willen weten :-)
Zover ik weet, is het het beste om in een goed verlichte omgeving tv te kijken/ te computeren (alles met beeldschermen). Dit is zo, omdat je in het donker je ogen meer moeten inspannen, wat op den best vermoeiend is voor je ogen.

Andere reden is dat het scherm flikkeringen heeft/kan hebben. Je pupil zal zich telkens aanpassen, wat ook weer vermoeidheid oplevert. Het beste is gewoon veel licht, zodat er een constante intensiteit van het licht is, voor je ogen.

Voor je hersenen is het niet schadelijk. Licht is gewoon licht dat op je netvlies valt. Je netvlies zet dit om in signalen, en deze signalen worden in je hersenen verwerkt tot een beeld.