Wat ligt er allemaal vast op het Y-chromosoom?

Ik zit te kijken naar een foto van de opa van de opa van de opa van mijn paard. (allemaal mannen) Ik vraag me af welke eigenschappen er rechtstreeks, via het Y-chromosoom, aan mijn paard doorgegeven zijn.

Als het van paarden niet bekend is, ben ik ook benieuwd naar andere dieren/mensen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Het XY systeem is bij zeer veel dieren aanwezig en in dit systeem is het y chromosoom een sterk gereduceerd chromosoom en is er bij vrouwen eigenlijk een x chromosoom teveel. Een van de X chromosomen wordt daarom tijdens de ontwikkeling uitgeschakeld. Vrouwen zijn mengsels van cellen waarin een van beide X chromosomen is uigeschakeld met als beste voorbeeld de lapjeskat.

Feitelijk bevat het Y chromosoom dus alleen de informatie om de geslachtsontwikkeling in het begin van de ontwikkeling in een mannelijke richting te sturen. Belangrijk hierbij is een stof die de vrouwelijke afvoergang (Gang van Muller) doet verschrompelen tot een klein restje dat later nog op de testes terug te vinden is. Algemene eigenschappen worden niet door het Y chromosoom gecodeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is juist het stiekeme.

Het Y-chromosoom bevat geen informatie voor het nageslacht. Het bepaalt alleen of het nageslacht een man word.

Vrouwen beschikken altijd over xx (Dominant of recessief verschilt) en mannen over xy (Same here). Als een vrouw 1 x doorgeeft en de man een y, word het een man. Geeft de vrouw een x door en de man een x, word het een vrouw.

Het is wel zo dat er enkele aandoeningen via het Y chromosoom kunnen worden doorgegeven, maar dat berust dan weer op een kansspel. De ziekte hoeft niet altijd doorgegeven te worden.
Voor de exacte aandoeningen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Y-chromosoom

Toegevoegd na 3 minuten:
Kenmerken worden overigens via het x chromosoom doorgegeven, maar welke kenmerken er worden overgenomen berust ook weer op een kansspel.

Stel de ogen van het paard waren blauw, en dat fenotype (kenmerk) berust op een recessief x chromosoom dan moet het paard het volgende genotype hebben: ''xx''. Als het paard ''Xx'' als genotype heeft, dan word het recessieve x chromosoom overheerst door het dominante chromosoom waardoor de oogkleur anders zou zijn.

Je moet het net even door hebben. Als je vragen hebt hoor ik het graag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet je uitleggen dat als de opa van de opa van de opa van haar paard bepaalde kenmerken heeft die helemaal niet op de Y hoeven te liggen maar bijv gewoon op de 22 overige chromosomen kan liggen. Het lijkt me dat daar de denkfout zit of in ieder geval ga jij daar niet op in in je verder goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens bevestigd de andere gestelde vraag onder deze ook dat er een denkfout zit.