In mijn biologieboek staat een tekst over suikerziekte alleen snap ik nog steeds niet wat suikerziekte inhoud wie kan het mij uitlegen?

In mijn biologie boek staat er als volgt dit:
de eilandjes van Langerhans produceren de hormonen insuline en glucagon. deze hormonen regelen het glucosegehalte van het bloed. Bloed bevat gemiddeld 0.1% glucose. het glucosegehalte van het bloed wordt ook wel bloedsuikerspiegel genoemd.

Er staat nog een tekst er onder maar ik snap het gewoon helemaal niet??! Zou iemand het mij kunnen uitleggen in makkelijke begrijpende woorden?"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is hier zoveel over te zeggen! Wat wil je precies weten?

Antwoorden (3)

In je bloed zit suiker (glucose) opgelost. Je lichaam regelt de hoeveelheid opgeloste suiker in het bloed door middel van de hormonen glucagon en insuline. Als er te veel suiker in het bloed voorkomt wordt er meer insuline geproduceerd, waardoor het suikergehalte daalt, en als er te weinig glucose is opgelost in het bloed wordt het hormoon glucagon aangemaakt, dat ervoor zorgt dat er meer suiker in het bloed komt. Veel simpeler gaat het niet worden denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh en dan de link naar suikerziekte: bij mensen met suikerziekte werkt dit regelsysteem niet goed. Deze patiënten moeten vaak insuline inspuiten omdat het lichaam zelf geen insuline aanmaakt. Zonder het insuline stijgt de glucoseconcentratie erg, en dit kan voor ziekteverschijnselen zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoo Ik snap het gewoon erg BEDANKT!!!!!!!
Kijk eens naar deze aflevering van het Klokhuis over diabetes: http://www.hetklokhuis.nl/onderwerp/diabetes als je het dan nog niet genoeg snapt: lees dan even hier: http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/178/diabetes-mellitus.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lichaam heeft glucose nodig, zodat alle cellen hun werk kunnen doen. Het geeft je energie voor alle lichaamsprocessen, om te bewegen, en om op temperatuur te blijven. Daarom moet je lichaam altijd over genoeg glucose beschikken. Het percentage glucose in je bloed is gemiddeld 0,1%. Dit moet zo blijven. Als dit niet zo is, lost je lichaam dat op. Dat gebeurt met de alvleesklier. Hierin zitten de eilandjes van Langerhans. Deze maken de hormonen (=regelstoffen) om te zorgen dat het glucosegehalte verandert.

Situatie 1: Er is te veel glucose in het bloed. Er gebeurt dit:
- De eilandjes van Langerhans zorgen dat er meer insuline in het bloed komt.
- De insuline zorgt ervoor dat de glucosehoeveelheid daalt (,glucose wordt omgezet in glycogeen (zo wordt het bewaard) en opgeslagen in de lever en spieren).

Situatie 2: Er is te weinig glucose in het bloed. Er gebeurt dit:
- De eilandjes van Langerhans zorgen dat er meer glucagon in het bloed komt.
- (De lever zet glycogeen (opgeslagen 'glucose') om in glucose.) Er komt meer glucose in het bloed.

De eilandjes van Langerhans maken dus glucagon en insuline. Glucagon bij te weinig glucose en insuline bij teveel glucose. Deze hormonen brengen de hoeveelheid glucose weer op peil.

Bij mensen met suikerziekte is er iets niet goed, waardoor er te weinig of soms zelfs geen insuline wordt aangemaakt. De glucose wordt dus niet altijd omgezet en opgeslagen bij deze mensen. Er is ook nog een type suikerziekte waarbij geen of te weinig glucagon wordt aangemaakt, maar die komt veel minder voor.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Dit is de basis van wat ik hierover geleerd heb op school toen ik 13 was (ben nu 14), dus ik denk dat je het wel begrijpt. Succes met leren!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zooooooooooo duidelijk thankyouu