Kunnen huisjesslakken ook uit hun huisje, en zo ja ook zonder huisje verder leven als ze dat willen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja bij een hele scherpe bocht met iets te hoge snelheid vliegen ze zo uit hun huisje en zijn ze genoodzaakt hun reis naakt te vervolgen, en voila: naaktslakken!

Het beste antwoord

Een huisjesslak kan niet zonder zijn huisje. Het beschermt de slak tegen roofdieren. En tegen uitdroging. Wanneer het erg droog en heet is, kan de slak de opening afsluiten met een speciaal soort slijm dat hard wordt. In zijn waterdichte huisje kan de slak het heel lang uithouden, soms wel maanden.

Gaat het huisje kapot, dan zal de ongelukkige slak uitdrogen of worden opgepeuzeld door een vogel of ander dier. Als hij al niet eerder aan verwondingen is doodgegaan.

Kleine beschadigingen kunnen slakken nog wel repareren. Dat doen ze met behulp van een kalkachtige stof die ze zelf aanmaken.

Naaktslakken hebben geen huisje om zich veilig in terug te trekken. Ze kunnen zich verstoppen in smalle ruimtes of ze kruipen in de grond. Naaktslakken hebben een taaie huid die hen tegen uitdroging beschermt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord +

Andere antwoorden (1)

Nee, ze kunnen niet uit hun huisje. Wel een stukje natuurlijk, maar niet helemaal. Het slakkenhuis zit namelijk vast op hun rug.