Waarom kunnen mensen die in paniek zijn niet meer logisch nadenken ?

Paniek treed vaak op in een situatie met extreme angst. In een dergelijke situatie kan scherp en doordacht handelen je leven redden. Je zou dus verwachten dat de evolutie er voor zou zorgen dat in angstige situaties juist het beste uit je brein naar boven zou komen.

Het tegendeel lijkt waar. Je stopt met nadenken en doet de domste dingen. Heeft 'Darwin' het hier fout ?

Toegevoegd na 46 minuten:
Even voor de duidelijkheid: ik ben dus op zoek naar het evolutionaire voordeel van niet-kunnen-nadenken-bij-paniek.
(Dat moet er zijn, want juist in een levensbedreigende situatie zou de natuurlijke selectie zijn werk moeten doen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen worden in panieksituaties juist extreem 'cool'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je lichaam overgaat op het overlevingskans instinkt. Hierdoor kan je niet goed mee risico's tegen over elkaar op wegen. Als mensen in paniek zijn en ze willen overleven is het wel bewezen dat ze heel erg creatief worden.

Het beste antwoord

Mensen die extreme paniek ervaren hebben door stress of angst een erg hoog adrenalinegehalte in hun bloed. Adrenaline wordt ook wel het triple f hormoon genoemd, Fight, Flight, Fright. Vechten, mensen worden erg fysiek om zichzelf te redden, vluchten, wegennet is vaak ook een goede optie en bang, men verstijft, dit is dezelfde taktiek die sommige dieren hebben (konijnen in onverwacht fel licht bijv.) Om te overleven. Dit zijn allemaal technieken om te overleven. De adrenaline zorgt er ook voor dat er veel meer spieren geactiveerd worden waardoor dingen die onmogelijk zijn onder normale toestand opeens fysiek wel mogelijk zijn. Naar deze extreme fysieke gesteldheid gaat echter wel zoveel zuurstof/bloed dat er voor de hersenen minder over is en deze dus niet meer optimaal kunnen functioneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed begrijp gaat er dus zo veel zuurstof en energie naar van allerlei lichamelijke eigenschappen zodat er voor de hersenen weinig meer over blijft. Eigenlijk ook wel logisch aangezien de oermens niet in onze huidige complexe omgeving leefde en vooral letterlijk moest vechten om een paniek-situatie te overleven. Extra kracht hielp je dus om te overleven, tja, en die moet ergens vandaan komen. Ik snap 'm nu !

Andere antwoorden (3)

Dit komt doordat je alleen maar kan denken aan 'overleven' alles over je werk, studie, familie, politiek, nieuws, honger en al dat andere zul je niet aan denken, wat je mischien dom maakt, maar je focus je alleen op het weg rennen van de gevaarlijke situatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen hebben van nature een ingebouwd alarmsysteem. Dit alarm systeem treed in werking wanneer een persoon in een noodsituatie verkeerd. Dit zal dus gebeuren tijdens een ongeluk of andere levensbedreigende situaties. In een dergelijke situatie treedt het lichaam zelf op door adrenaline vrij te geven in het bloed. Door deze adrenaline is een mens in staat om bijzondere situaties aan te kunnen. Deze adrenaline kan zich uiten in kracht of andere lichaamsversterkingen. Dit doet het lichaam om uit een benauwde situatie te komen.Bij mensen die last hebben van paniekaanvallen reageert het lichaam op dezelfde wijze alleen is er geen aanleiding. Het lichaam gaat dus adrenaline aanmaken zonder dat dit daadwerkelijk nodig is.
Lichamelijke symptomen die optreden bij een paniekaanval:

• Beven en spiersamentrekkingen
• Hartkloppingen
• Zweten
• Gevoel hebben te stikken
• Pijn in hartstreek
• Misselijkheid
• Spierpijn of spierverslappingen
• Droge mond en/of keel
• Verwardheid
• Gevoel flauw te vallen (duizeligheid)
• Neiging om te vluchten
• Tintelingen in handen en/of voeten
• Hyperventilatie

Bij een tekort serotonine werken de zenuwuiteinde van de hersenen niet correct. Serotonine is een stof die een angst reguleert. Niet alleen gigantische angsten maar ook dagelijkse angsten zoals bijvoorbeeld presentatieangst. De zenuwuiteinden reguleren dus als gezegd de serotonine in de hersenen niet goed waardoor simpele zaken door de hersenen als levensbedreigend gezien kunnen worden.

Bij angst en paniek komen de gevoelens en reacties heel impulsief en primitief: Lijfsbehoud, overleven.
Dan is het mapje "Ratio" op de harde schijf vastgelopen.

Toegevoegd na 1 uur:
Naar aanleiding van jouw aanvulling:
Nadenken is rationeel. Nadenken is een beroep doen op aangeleerde en verworven vaardigheden om een situatie te handelen. Nadenken heeft niets met instinct te maken en is ontwikkeld na de geboorte in de leefomgeving.
Struggle for life en survival for the fittest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gaat om paniekaanvallen, die voorkomen op de meest onvoorspelbare momenten. is dus iets heel anders dan paniek in een levensbedreigende situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paniek is puur overleven waar ook vluchten onder kan vallen. paniek krijg je tijdens een paniekaanval, en vind de mogelijke symptomen overduidelijk beschreven, net als de uitleg voerigens. +1
Paniek is geen (evolutionair) voordeel.
De adrenalinerelease wordt niet omgezet in adequate actie.
Het is dan ook een stoornis waar men zich het best aan kan laten helpen.
Bijna altijd komt angst voort uit een fobie.
Deze kan vaak ontzenuwd worden.
Paniek heeft m.i. geen nuttige functie en leidt niet zelden tot dodelijk gevaarlijke situaties.
Evolutionair gezien leidt paniek dus vaak tot eliminatie.
Het over-erft dan niet, dat zou dan het enige evolutionaire voordeel voor de soort zijn.
In de natuur leidt een paniekaanval dan ook vaak tot het sterven van het betreffende individu en het roofdier heeft dan weer een lekker hapje, laat op dat moment dieren die niet in paniek laten met rust......