Bestaan er ook beesten met meer of minder dan twee ogen? Zo ja, welke...

Vraag van mijn 4-jarige dochtertje

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
12.8K

Het beste antwoord

Ja hoor voorbeelden genoeg. De meeste dieren hebben inderdaad 2 ogen maar er zijn zat met minder of meer. Al meerdere keren gegeven spinnen hebben er acht, een wesp heeft 3 ogen. Maar er zijn ook beesten zonder ogen, de kwal bijvoorbeeld heeft niet iets wat je een oog kan noemen. Het is even de vraag wat koraal is maar sommige mensen rekenen het onder dieren en dan hebben ze natuurlijk ook geen ogen. Ook is er laatst een dier gevonden dat geen ogen lijkt te hebben genaamd: Speleonectus Atlantida.

Toegevoegd na 6 minuten:
O ja ook interessant is, is een zeebeest genaamd nautilus. Dit dier is wel begiftigt met iets van gezicht en 2 dingen die op ogen lijken. Maar in de ontwikkeling van de ogen is hij blijven haken. Hij heeft dus 2 gaten met daarin lichtgevoelige receptoren maar het is maar de vraag of je dat ogen kan noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wespen 3 ogen ? Hoe kom je daar nou bij ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Wasp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh, de "ocelli" bedoel je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ interessant.

Andere antwoorden (8)

Opabania bestaan niet meer, maar ze hadden wel vijf ogen.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen ff voor de duidelijkheid: Opabinia (als wiki klopt).
AWM
14 jaar geleden
Je hebt alweer gelijk!
spinnen hebben 8 ogen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo op het eerste gezicht kan ik er geen bedenken. Maar dan, de ogen van vliegen bestaan in feite uit duizenden kleine oogjes. Dat gaat waarschijnlijk ook wel op voor andere insecten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spinnen hebben 8 ogen.
De honingbij heeft er vijf
Meer weet ik er zo ook niet uit mijn hoofd.

Wel hebben veel dieren die voortdurend in het donker leven (in ondergrondse meren en grotten enzo) soms helemaal geen ogen meer of nog slechts rudimentaire ogen. Maar ook de surinaamse pad heeft geen ogen. Ook geen tong, geen tanden en geen neus trouwens.

Er lopen heel wat rare dieren rond, maar met meer dan twee ogen zijn ze wel moeilijker te vinden dan zonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen hebben twee ogen en één derde oog...
Die noemen zich dan helderziend, maar ik ben ze nog nooit tegengekomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eerste wat in me opkwam was het diertje 'de mol'. Wanneer je hem boven de grond zijn weg ziet vinden zou je denken dat hij blind was of geen gezichtsvermogen heeft. Maar niets is minder waar. Hij heeft een gezichtsvermogen maar een hele slechte. Hij heeft ogen als speldenknopjes, verborgen onder zijn vacht. Alleen licht kan hij waarnemen.

Het is geen antwoord op je vraag maar wilde dit wel met je delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn zelfs miljoenen dieren ZONDER ogen. En dan heb ik het niet alleen over microben, maar ook aardwormen , en soorten vissen die in het stikkedonker leven. Je ziet ze dus zelden, deze dieren want ze leven waar de zon niet schijnt, waar je aan ogen niets hebt.

Toegevoegd na 11 minuten:
natuurlijk ook anemonen, kwallen, koralen, en mosselen, en ik vergeet vast veel op te noemen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor.

maar dit afbeelding moet je niet laten zien aan uw dochtertje.!!!