Waarom zijn de poten van spinnen altijd ingetrokken/krom als ze dood zijn geslagen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze zijn niet altijd opgetrokken/krom als ze zijn doodgeslagen. (misschien als je ze precies tussen de ogen raakt?)

Het beste antwoord

Een spin heeft geen spiertjes in zijn poten. Zijn poten staan van nature krom.
Hij strekt zijn poten door er (lichaams)vloeistof in te pompen.
Als je een spin doodslaat wordt hij lek.
Dan gaan zijn poten in de kromme ruststand.

Toegevoegd na 1 dag:
Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spinnen_(dieren) -> poten
Reddie
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klinkt ergens wel aannemelijk. Aan de andere kant: een spin kan zijn poten wel degelijk heen en weer bewegen, anders zou hij niet kunnen lopen. Een spin kan zijn poten ook zo snel bewegen dat hij het web kan laten trillen. Wielwebspinnen doen dat om te voelen wáár de prooi zich bevindt, en hoe groot de prooi is (is het veilig er opaf te gaan?). Dat snelle bewegen red je niet door vloeistof in en uit de poten te pompen.
Reddie
12 jaar geleden
@Cryofiel, @viridiflavus, @bastanovum, zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spinnen_(dieren) -> poten

Andere antwoorden (3)

heeft , denk ik, te maken met het feit dat als wij onze hand totaal ontspannen onze vingers ook niet recht gestrekt zijn maar ook met een boog. zo zijn de spieren gevormd in totale ontspanning en dood... denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet zo.
Wel kan het na een tijdje zo worden, als de spin indroogt.
(Overigens is het suf om spinnen dood te slaan - ze doen nuttig werk als het vangen van vliegjes en muggen. Heb je er last van, vang ze dan, evt. met een bug catcher als je ze eng vindt, en zet ze buiten.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er vanaf wat je nuttig werk vindt. Soms zijn vliegen/muggen gewenst/vereist. Het is een algemene uitspraak die ik meer hoor over spinnen, waar ik slecht tegen kan. Het is maar net wat jij "nuttig" vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan me niet voorstellen dat iemand graag muggen in huis heeft ;-)
Ik weet dat veel mensen spinnen eng vinden, vandaar dat ik ook verwijs naar de bug catcher.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Walgelijke beesten...vind alles met meer dan 4 pootjes eng and smerig :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik persoonlijk heb liever wat vliegen in mijn huis dan spinnen, hoewel ik de eerste dan ook weer zal doodslaan. Enige wat ik ook wilde melden, is dat je uit moet kijken met dit soort algemene uitspraken, zijn vaak niet eenduidig en daardoor niet altijd correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
had al een plus gedaan en ben geen liefhebber van alles wat ik niet zelf in huis heb gehaald. roei het niet gelijk uit (behalve muggen want die laten zich zo lastig vangen) maar heb naden tussen muur en kozijn/posten afgekit en haal regelmatig de ragebol langs hoeken en kieren. als ik er 1 zie en ze leven nog (dus de hond speelt er niet mee zodat ze alsnog het loodje leggen, en ook de kat bijt ze niet dood om vervolgens te ontdekken dat het niet lekker is) dan zet ik ze netjes buiten. (vanaf het balkon 3 hoog op het grasveld hieronder)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb van die trilspinnen in huis (die met die hele dunne pootjes en een klein lijfje). Die blijven maar lekker zitten, af en toe eens raggen en klaar.
Waar ik het beslist niet op, is de echte huisspin, die harige dikke hardlopers die bij mij in de herfst opduiken. Wat me met de neus op feiten drukt: die andere vind ik niet eng omdat die zoet aan het plafond hangen en verder niets. Van die hardlopers weet je steeds niet waar ze nu weer zijn, en dat vind ik duidelijk heel wat... onprettiger ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is volgens mij wel zo dat de poten worden ingetrokken. Zelf denk ik dan van: wow, das een grote spin, en als die op de grond ligt, dood, niet meer en lijkt het of ik alleen het lijfje zie. De poten zie ik eigenlijk niet meer, die zitten helemaal 'opgerold' of 'ingetrokken'.
Ik zat er laatst eens naar te kijken. Bij een levende spin steekt het eerste pootdeel horizontaal uit. Het tweede pootdeel wijst naar boven onder een vrij scherpe hoek. Daarna buigen alle delen weer een stukje naar beneden zodat het uiteinde van de poot weer horizontaal staat. Ik denk dat dat de ruststand is waarbij de spin geen energie verspilt.
Spinnen hebben een soort schrikreflex waarbij ze helemaal bolvormig worden.Bij gevaar is dat vaak praktisch ze rollen snel weg en ze kunnen als een bol moeilijk nog als spin worden herkend. Anatomisch is dat ook gemakkelijk want ze hoeven alleen hun tweede pootdeel maar van de opwaartse naar de benedenwaartse stand te zetten.
Verder kun je er nog over zeggen dat een spin heel klein is en daardoor gemakkelijk omvalt. (Probeer maar eens een potlood op je vinger te laten balanceren. )Door de ver uitgespreide poten kan een spin toch erg stabiel staan.