Hoe komt een salmonella bacterie in een ei?

Is de kip drager van de bacterie? En kun je deze bacterie dan al niet bestrijden wanneer het ei nog in ontwikkeling is? Is kippenvlees al besmet voordat de kip geslacht is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.5K

Het beste antwoord

Het is een specifieke stam Salmonella enteritidis, die in staat is om te overleven in de eierstokken (ovaria) of eileiders (oviducten) van de kip en zich in het eigeel kan vestigen voordat het ei wordt gevormd. Aan de buitenzijde kunnen eieren besmet zijn met Salmonella doordat eieren het lichaam van de kip verlaten via dezelfde weg als de ontlasting. Hierdoor kunnen allerlei bacteriën, waaronder mogelijk ook Salmonella stammen, op de buitenzijde van de eierschaal terechtkomen

Toegevoegd na 18 minuten:
Salmonella is een beweeglijk staafje. Hij kan leven bij temperaturen van 5 tot
45 °C. Het ... maar je kan nog enkele maanden drager zijn van de bacterie. ...
De Salmonella bacterie komt meestal voor in vlees, kip, eieren en rauwe melk.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een mooie uitleg, je was me net voor +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank voor deze info.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.food-info.net/nl/national/ww-ei.htm#A9
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijke uitleg!

Andere antwoorden (3)

In de afgelopen jaren is het aantal Salmonella infecties bij de mens teruggelopen van zo'n 100.000 gevallen per jaar (in 1985) naar ongeveer 50.000 gevallen per jaar. Tweederde van de Salmonellabesmettingen wordt veroorzaakt door twee varianten: Salmonella enteritidis (S.e.) en Salmonella typhimurium (S.t.). Van alle Salmonella-infecties wordt bij ongeveer eenderde eieren als mogelijke bron aangewezen.

Hoewel het aantal gevallen met salmonella de afgelopen jaren sterk gedaald is, is het wel nog steeds van belang alles te doen om een salmonella besmetting te voorkomen. Hieronder vindt u een aantal belangrijke vragen die helpen inzicht te krijgen in salmonella besmetting bij eieren.

OP onderstaande link alles hierover!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bacterie zit niet ín 't ei, maar aan de buitenkant: op de schil. Dus: eieren ff goed afspoelen en steeds je handen wassen na 't aanraken van de dop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeioeioei HEEL gevaarlijk advies mmm.
Salmonella kan wel DEGELIJK in een ei zitten! En probeer het er dan nog maar eens af te wassen haha. Ik wilde zelf een antwoord plaatsen met deze link http://www.food-info.net/nl/national/ww-ei.htm#A9
maar ik zie dat wetering me voor was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ohja en -1 natuurlijk helaas!
De samonella bacterie kan in het ei zitten en op de schaal.
De kip kan de salmonella al bij zich dragen en besmet dan ook het ei. Veel vogels dragen de salmonella bacterie bij zich, maar zijn daar verder niet ziek van.
De bacterie wordt alleen gedood door verhitting.