Welke snelgroeiende planten zijn er?

We willen binnenkort voor onze profielwerkstuk onderzoeken of planten reageren op geluid. De resultaten die we willen meten zijn het gewicht en de lengte. Hiervoor hebben we wel snelgroeiende planten nodig omdat we niet weken de tijd hebben (maximaal 2/3 weken). Weet iemand goede planten die snel resultaat geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Antwoorden (5)

Klimop, blauwe regen, bruidssluier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plantjes die vaak voor experimenten gebruikt worden, zijn erwtjes en boontjes. Koop een zakje zaaibonen bij het tuincentrum en ga je gang.
Verder zou je kunnen denken aan citroenplant (citroenpelargonium). Die groeit als kool en je kunt hem makkelijk stekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De periode is ook wel belangrijk, in mei groeien veel planten heel snel, na 21 juli minderen ze met groeien. Je kan deze test in de winter doen, zonder resultaat, maar mei is een hele goeie periode, vooral met éénjarige planten, die moet je nu wel zaaien.
Een plant reageert vooral op licht, vocht en warmte, ik hoop dat je ze dan ook in dezelfde omstandigheden onderzoekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haagwinde. Het is eigenlijk een onkruid maar er zitten prachtige witte bloemetjes in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal hier misschien weinig aan hebben in een experiment aangezien ik aanneem dat het niet kleinschalig mogelijk is, maar het is wel een antwoord op je vraag. Bamboe is de snelst groeiende plantensoort zover ik weet op het moment met wel 1 meter per dag! :)