Heeft een giraffe een airco?

Tijdens de fysiologie lessen op school vertelt de docent vaak dingen die niks met het onderwerp te maken hebben, leuke kleine anekdotes.
Zo vertelde ze dat de vlekken van een giraffe werken als een airco. Zo zouden de donkere vlekken juist warmte aantrekken en de lichtere strepen (tussen de vlekken) juist warmte afstoten, hierdoor zou er een luchtstroom ontstaan, waardoor het dier extra afkoelt!
Helaas ging ze hier niet verder op in, aangezien we met de stofwisseling bezig waren :$.
Maar er zijn nog wel wat vraagjes bij mij.
Zo twijfel ik ten eerste aan de waarheid van dit verhaal, ik kan het namelijk niet op internet vinden.(sorry docent :$) En als dit al echt werkt, weegt het dan op tegen het warmte dat opgenomen word door de donkere vlekken? Kun je dan niet beter helemaal crèmekleurig zijn?

Werkt dit ook zo bij zebra's?
(verschillende antilope......)
Want daar zijn ook meerdere theorieën over, zo zou het leeuwen verwarren, of de tseetseevlieg afschrikken, een herkenning-patroon zijn....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, giraffen hebben geen airco. Vrouwelijke giraffen hebben wel een kano.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, die snap ik niet :$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vagina, denk ik. heel flauw, Jelmer!
Reddie
12 jaar geleden
Als je zelf het antwoord van de leraar op fysische gronden in twijfel trekt, waarom trek je dan een goed verhaal dat jouw visie ondersteunt dan weer in twijfel, en ga je weer achter je leraar aanlopen???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie* ik vind het een lastig verhaal, waarbij verschillende facetten betrokken zijn geraakt.
Als zo een airco niet zou 'bestaan' bij een giraffe dan moet er een andere verklaring zijn voor de vlekken.
En als iemand dan zegt dat hij 'beter' een egale kleur had kunnen hebben, dan vraag ik daar een verklaring voor. Eigenlijk mag ik niet twijfelen aan de informatie die mijn docenten geven, daar zijn zij eenmaal docent voor en ik student... maar als een docent iets vertelt en naar mijn mening er niet genoeg over vertelt, dan zoek ik het op en in dit geval kon ik er niks over vinden. Vandaar mijn vraag. Wat dat betreft ben ik vrij leergierig en wil ik graag alles tot op de bodem uitzoeken. Daarbij heb ik mijzelf aangeleerd dat je een 'discussie' niet in moet gaan zonder een open mind. Denken van zowel beide kanten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds wanneer mag je niet twijfelen aan het verhaal dat een docent je vertelt? Woon je in Belgie of zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stippel, Je mag aan de info van een Docent binnen in een school niet twijfelen,omdat het net via hem en op deze plaats de bedoeling is iets te leren over dingen die op waarheid berusten,en vooral docenten zouden daar goed in zijn want zij hebben dat geleerd.
axolotl,Jij hebt hier iets met mij gemeen,als student en nu nog was en ben ik ook nog zo.
Over de Giraffe kan ik zeggen dat cremekleurig zoals bij de ijsbeer,en dat in het land waar de giraf leeft helemaal niet goed zou zijn omdat de giraf dan veel te veel op zou vallen.
En of die witte lijnen wel tussen de donkere vlekken kunnen opwegen?, bekijk een giraf eens heel goed,wat zie je?
Kun je daar zien dat die witte lijnen helemaal tussen de vlekken doorlopen en eigenlijk één lange witte lijn vormen die over het hele lichaam gaat?
Op deze wijze is er dus veel wit dat echt wel zijn nut heeft en dat wit helpt bij het afkoelen.
Die donkere vlekken die erbij komen vormen samen met dat wit voor een goede camouflage,en dat ik in het land Afrika waar de giraf leeft wel nodig ook,volledig wit heeft enkel zijn nut in de sneeuw zoals bij de ijsbeer,en als je soms dacht dat een ijsbeer het wel koud moet hebben zonder zwart dat zonnewarmte opvangt?
Weet dan dat de haren van een ijsbeer niet wit zijn maar doorzichtig als glas,alle haren samen dien de haren wil lijken.
Breek maar eens doorzichtig glas en verpulver het tot poeder,dat glaspoeder zal wit zijn.
En de huid van de ijsbeer is zwart en deze zwarte huid vang zonnewarmte op,en de dikke vetlaag houd de warmte in het lichaam vast.
Zo,nu leer je iets over de giraf en over de ijsbeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij deze een link met afbeeldingen van giraffen:
http://www.search-results.com/pictures?qsrc=167&o=15914&l=dis&q=Giraffe&atb=sysid%3D2%3Aappid%3D20%3Auid%3De552680cbfd96081%3Auc%3D1330516327%3Ab%3DBearShare%3Asrc%3Dhmp%3Ao%3D15914%3Aq%3DGiraf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jerovanja* bedankt voor je duidelijke antwoord.
Zowel ingaand op de fysiologie van het dier als de evolutie!
Over de ontwikkeling van de kleur van een giraffe valt natuurlijk te discussiëren, maar ik ben van mening dat de kleur die hij heeft het beste is voor zijn overleving.... Of het dan op schutkleur gegooid kan worden of dat het voor de verkoeling is! Hoe je van een giraffe op een ijsbeer kunt komen vind ik persoonlijk best knap :)
Over de ijsbeer krijg ik ontzettend veel informatie te verwerken, onze wiskunde docent is verzot op deze dieren en stamp alle informatie die ze weet in mijn kleine hoofdje, waar ik natuurlijk niks op tegen heb, soorten kennis vind ik interessanter dan wiskunde :$ Bedankt voor je antwoord ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets daarover dat je zelf in de praktijk kunt ervaren is het volgende: Zoek eens mensen op die zeer oude honden hebben,vooral de mannetjes.
Want ook mannelijke honden hebben het wel eens dat zij net als mannelijke mensen kaal kunnen worden,en als een hond die vrijwel kaal is in zijn jonge jaren een gevlekte vacht had,zoals zwart/wit of wit/bruin dan zal de kale huid ook gevlekt zijn.
En eigenlijk is dat bij alle dieren wel zo.
Eu...Graag gedaan.

Het beste antwoord

Jouw leraar heeft gelijk. Onder de huid van een giraffe zit een systeem van bloedvaten dat gebruikt kan worden warmte af te voeren via het vlekkenpatroon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige antwoord met bron.

Andere antwoorden (2)

Leuke docent, die kun je niet op zijn woord geloven. De vlekken van de giraffe stammen nog uit de tijd dat ze onder de bomen leefden. Het is een schutkleur; het lijkt om het soort vlekkenpatroon dat je ziet als de bladeren de zon deels tegenhouden. In de oen vlakte, waarin giraffen leven, heb je meer aan een egale kleur vacht.
Van het patroon van zebra's is wel aangetoond dat het vliegen afstoot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn zo goed aangepast aan hun omgeving dat ze niet snel oververhit raken. Dat het patroon van de vacht een soort airco vormt geloof ik niet. Daar wil ik meer bewijs voor zien.

Wat ik wel zeker weet is dat de neus en de oren van een giraffe heel belangrijk zijn bij het kwijtraken van warmte. Er zitten veel bloedvaten in de oren en de neus, en als daar lucht langs gaat, neemt die lucht de warmte mee van het lichaam. Zelfde principe als bij de oren van de afrikaanse olifant, maar niet zo extreem.

Als ik bedenk dat de bloedsomloop heel belangrijk is bij het kwijtraken en opnemen van warmte, zou het hypothetisch gezien mogelijk zijn dat de bloedvaten onder de lichte gedeelten uitzetten om meer warmte te verliezen, en dat de bloedvaten onder de donkere gedeelten uitzetten als er warmte naar binnen moet.

Voor zover ik weet, heeft het patroon als nut om het minder makkelijk te maken voor roofdieren om een individu uit de kudde te pikken, net als het strepenpatroon van zebra's.