Is de gehoorzenuw ook opgesplitst?

Bij het lezen over oogzenuwen bleek dat elk oog een zenuwbaan heeft die naar beide hersenhelften gaat. Dus een linkeroog heeft zenuwen die zowel naar de linker als rechterhersenhelft lopen en dat is ook het geval bij het rechteroog. Ik meende altijd dat de info uit een linkeroog in z'n geheel naar de rechterhersenhelft ging. Wat ik mij afvroeg is of dit ook bij gehoorzenuwen het geval was. Als dat zo is is er dan ook een lage tonen deel wat vanuit een linkeroor naar een rechter hersenhelft gaat en naar een linker hersenhelft, of gaat het lage tonen deel naar een voorkeursrichting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Net als bij de oogzenuw gaat ook de gehoorzenuw naar verschillende delen van de hersenen. Het ligt wel iets ingewikkelder voor wat betreft het linker en rechter deel van de hersenen, ook voor de oogzenuw.

Het is namelijk niet zo dat je herensen symetrisch zijn gespiegeld. In het linkerdeel worden signalen anders verwerkt dan het rechterdeel. De hersenen zijn in staat om de signalen uit het respectievelijk rechter oog en oor te scheiden van het linker oog en oor. Bij het gehoor is dat om de richting van het geluid te bepalen, bij het oog vooral ook de afstand (diepte zien). Het scheiden van de zenuwbanen is daarom belangrijk.

In bijgaande link (hoofdstuk 3) van een audiologie boek wat uitgebreid op de hersenstructuren ingaat zie je hoe ingewikkeld het is.

De hersenen zijn niet alleen betrokken bij strikte scheiding van het geluid in links en rechts en registereren van de frequentie (hoogte) en amplitude (harheid), maar spelen ook een rol bij herkenning (stemherkenning, taal) en emotie (ontroering bij muziek bijvoorbeeld). Dit wordt allemaal op verschillende niveau's in de hersenen verwerkt en niet evenwichtig verdeeld over links en rechts.

In bijgaande link (hoofdstuk 6) wordt over de volgende niveau's gesproken die steeds dieper in de hersenen liggen

Niveau 0 – De haarcellen en de gehoorzenuw
Niveau 1 – De cochleaire kernen (‘cochleaire nucleus’)
Niveau 1 – Het olijfcomplex
Niveau 2 – De laterale lemniscus
Niveau 2 – De colliculus inferior
Niveau 3 – De auditieve thalamus
Niveau 4 – De auditieve cortex
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waardevolle feedback

Andere antwoorden (1)

De situatie bij de oogzenuw is dat de linkerkant van het gezichtsveld (= de rechterkant van het netvlies) van beide ogen naar de rechter hersenhelft gaan, en de rechterkant van het gezichtsveld (= de linkerkant van het netvlies) van beide ogen naar de linker hersenhelft.
Die overkruising vindt plaats in het chiasma opticum, waar linker en rechterhelft van beide ogen aankomen, en beide linkerhelften naar links en beide rechter helften naar rechts vertrekken.
Dat is dus totaal niet vergelijkbaar met de gehoorzenuwen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zo zit het bij de mens.
In wikipedia staat dit zeer onvolledig en fout beschreven.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe het bij de oorzenuw zit heb ik al beschreven. In de afbeelding zie je ook waar de zenuwen binnenkomen en dat ze ook naar hoger gelegen delen worden gestuurd.