Hoe heet de energie die in brandstof zit?

???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.7K
Amadea
12 jaar geleden
Dat hangt er vanaf welke brandstof jij bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je chemische energie. Ik neem hierbij aan dat jij het over stoffen hebt die je letterlijk "kan laten branden." Wanneer men over kernenergie spreekt dan is er namelijk geen sprake van chemische energie. Maar om het even verder uit te leggen: Wanneer brandstoffen(bijvoorbeeld koolwaterstoffen) een bepaald energieniveau, de activeringsenergie, bereiken reageren ze verder exotherm met de zuurstof in de lucht. Deze exotherme reactie levert energie in de vorm van warmte die op natuurkundige wijze weer omgezet kan worden naar energie in vorm van arbeid.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Chrisser, zet dit als antwoord neer, het is namelijk het perfecte antwoord op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad chrisser! doe het nu!

Antwoorden (2)

Dat noem je calorische waarde. Die term zie je ook terug op je energierekening. Vooral bij gas geldt, dat de calorische waarde verschillend kan zijn, en daar wordt bij de afrekening rekening mee gehouden.

Als je gas gebruikt met een lage calorische waarde, duurt het ietsje langer voor je theewater kookt, dan wanneer je gas een hoge calorische waarde heeft.

Meer lezen over calorische waarde bij gas:
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Energie/Energierekening/Uw_energierekening_nader_verklaard/Basisinformatie /Op_mijn_eindafrekening_van_het_gas_staat_calorische_waarde_Wat_betekent_dat

En hier een link naar calorische waarde voor brandstoffen in het algemeen:
http://home.kpn.nl/vanadovv/Energ.html

Scroll naar ongeveer de helft van de pagina, en daar zie je een tabel, waar je b.v. kunt zien, dat als je een pannetje melk gaat verhitten op een vuurtje van (loofbomen-)hout je flink geduld moet hebben, maar als je kans ziet om een vuurtje te stoken met anthraciet, je melk in no-time aan de kook is. Maar natuurlijk kun je ook zeggen, dat je maar een heel klein beetje anthraciet nodig hebt om iets te verwarmen, en een hele berg loofbomenbout.

Loofbomenhout is dus geen efficiente brandstof, en heeft een lage calorische waarde. Dat zal komen door het vocht (50%); je hebt nu eenmaal niks aan water (als brandstof) als je iets wil verhitten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onterechte min, dan had de vraagsteller de vraag maar beter moetens stellen. +
Die energie heet chemische energie.

Er is wel een toelichting nodig omdat de chemische energie niet gelijk is aan de energie is die vrijkomt, in de vorm van bijvoorbeeld warmte, licht, elektriciteit (bij een brandstofcel).

Als een stof verbrand komt een deel de chemische reactie energie vrij, maar er wordt ook energie opgenomen om nieuwe verbindingen te vormen.

Daardoor is de energie die vrijkomt het netto verschil tussen de chemische energie die opgeslagen is in de stoffen voordat de verbranding plaatsvond (de brandstof, zuurstof, etc.) en de chemische energie van alle reststoffen (kooldioxide, water, koolwaterstoffen, etc.)

Zie de link voor wat meer uitleg over chemische energie.