Wat is het gevolg voor de natuur als we de kakkerlak volledig uitroeien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk dat je deze vraag stelde. Al is de kakkerlak niet direct mijn favoriete dier, toch een + voor jouw vraag ;-)

Het beste antwoord

vooropgesteld dat het onmogelijk lijkt om de kakkerlak geheel uit te roeien. er zijn er veel te veel van en ze komen veel te verspreid voor om dit mogelijk te maken.

mocht het echter toch zover komen dan is het gevolg dat er geen kakkerlakken meer zijn. toch zal er ongedierte te vinden zijn als er eten in een woning beschikbaar is. een andere soort zal de plaats innemen en misschien nog wel veel meer overlast bezorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan raken er heel veel ecosystemen in de war en zullen er nog veel meer dier en plantensoorten uitsterven.

De meeste mensen denken namelijk dat er maar 1 kakkerlak is, maar in werkelijkheid zijn het er bijna 5000.
Sommige zijn schadelijk voor mensen, denk dan aan de Duitse kakkerlak, de Amerikaanse en Red runners. Die flinke schade kunnen aanrichten in een keuken of dergelijke.

Maar het overgrote meer en deel leeft gewoon buiten in de natuur en houd het binnenshuis niet eens vol. Deze dieren zijn dan ook niet plaagvormend en hebben allemaal een grote rol in het ecosysteem.
De meeste van deze kakkerlakken zijn opruimers, dat wil zeggen dat ze ofwel hout, bladeren, vruchten of uitscheiding opruimen. Maar er zijn ook soorten die van nectar leven, deze soorten vervullen de zelfde rol als een bij of ander dier zou doen (bestuiven). Ook zijn er soorten die bepaalde schimmels eten, zodat bepaalde bomen het makkelijker kunnen overleven. Of doden juist planten, waardoor de diversiteit hoog blijft.

Ook dienen kakkerlakken als voedsel, het zijn niet voor niks snelle voortplanters (geld niet voor alle soorten), veel insectenetende dieren slaan een lekker kakkerlakje dan ook niet over. Voor ieder roofdier is er wel en kakkerlak, zo zijn er kakkerlakken op Madagaskar van ruim 8 cm!!! Maar ook bijvoorbeeld de Nederlandse boskakkerlak (geen plaagsoort) die maximaal 11 mm word.

Daarnaast heb je nog soorten die extreem oud worden voor een insect, tot wel 10 jaar. Deze vervullen in de gehele levensduur een grote rol in het ecosysteem.

Het echte gevolg zou ik je niet kunnen vertellen, simpelweg, omdat je niet weet hoe het ecosysteem er op regeert, wel kan ik je vertellen dat er meerdere soorten zullen sterven, wat misschien wel een domino effect zou kunnen worden, waardoor er nog veel meer soorten zullen sterven...Laat ze dus maar lekker leven ;)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi compleet antwoord, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lekker te lezen prima antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat. Leven = laten leven.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u :)
Wetende dat de kakkerlak een atoomoorlog overleeft lijkt het mij heel onwaarschijnlijk dat de kakkerlak ooit uitsterft.

Indien dat toch zou gebeuren dan zijn er andere dieren of organismen die de huidige functie van de kakkerlak compenseren.

Het kan weliswaar een tijdje duren vooraleer het de mens duidelijk wordt dat die compensatie aan de gang is maar de Natuur herpakt zich altijd op een logische wijze.

Alles transformeert naargelang de voorbestemde noden van het moment. En geloof me, het moment van de grote kakkerlakken liquidatie is nog lang niet aangebroken.

Best Spannend hé ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord, ik ben er echter van uitgegaan dat de dieren direct uitsterven. Dit houd in dat de natuur op sommige punten deze klap niet aankan. Mochten ze heel geleidelijk verdwijnen en dan heb ik het over honderden jaren, dan zal de natuur het zeker met iets anders compenseren. (helaas vind ik 'de kakkerlak' te breed genomen) +je.