Waarom heeft een neus 2 gaten?

Met 2 ogen zie je drie demensionaal. En met twee oren kan je bepalen waar geluid vandaan komt. Wat is de extra waarde van twee neus gaten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handig als er één verstopt zit maar verder zal het ook te maken hebben met onze symmetrie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het dan gewoon opgelost zou zijn door 1 gat ervan te maken :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht ook aan de symmetrie, Pelle, maar dat gaat niet op als je b.v. denkt aan de mond, het geslachtsdeel en het poepertje. Eén gat had ook weer symmetrisch kunnen zijn, net als de mond. Goeie vraag! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lekker groot gat peutert wel makkelijker kun je prima
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
achterin komen om de verste potjes nog te pakken te krijgen met elke vinger. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle hier gegeven antwoorden bevatten waarheden. Samen vormen ze het juiste antwoord. Ik zie slechts één opmerking die écht niet klopt en dat is het verhaal dat het ene neusgat de linkerlong zou voeden met lucht en het andere de rechterlong. Dat kan niet. We hebben immers slechts één luchtpijp.
Verder begrijp ik niet de theorie over symmetrie die ik hier lees. Daar kan ik dus niet over oordelen. Wat hebben onze anus en geslachtsdelen met onze neus te maken?
De waarheid is dat moeder natuur vele redenen had om onze neus van een neusschotje te voorzien. Alle redenen die ik zelf ken, heb ik hierboven genoemd gezien. Het is gewoon een mooi, complex stukje design waar moeder natuur goed over heeft nagedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@meneertje Dump de gaten waar er geen 2 van zijn die zijn gecentreerd. zo kan je in feite een lichaam spiegelen vanuit de 'middenlijn' (lever, hart etc niet meegerekend dan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is de natuur niet helemaal op onze hand, want wat zou fijn zou het zijn om ook 2 monden te hebben, eentje om gezellig aan tafel bij te praten over de dag en de ander om toch nog wat van de warme hap mee te krijgen, terwijl de andere mond vrolijk doorkletst. Ook als je niet praat zie ik voordelen. De ene kan het op een tempo zetten als er niet veel tijd is om te eten, terwijl de andere toch nog een beetje geniet van de smaak... :o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat was de vraag voor vandaag op de Quest Scheurkalender? Eén maal raden.... Dit is al de derde keer dat ik hier een vraag lees die kort daarvoor of kort daarna op de Quest Scheurkalender komt.

Het beste antwoord

Dat je nog een beetje lucht kunt krijgen als je verkouden bent, want als je ene neusgat verstopt zou zitten, krijg je het een stuk benauwder. Allebei potdicht gebeurt minder snel.

Of dat de werkelijke functie is durf ik niet te zeggen, maar het is wel een voordeel. De andere centrale organen die we hebben hebben maar één gat/opening (geslachtsorganen en in en uitgang van spijsverteringsstelsel) en de neushelften zitten niet ver genoeg uit elkaar om twee neuzen met één gat (analoog aan ogen of oren) te vormen.

Het kan dus een gelukkig bijverschijnsel zijn van de symmetrie, of inderdaad een evolutionair voordeel hebben (gehad) om door twee neusgaten te kunnen ruiken en ademen. Het is hoe dan ook een voordeel gewoon door je neus te kunnen blijven ademen als je in je neus peutert of dat gat om een andere reden dicht zit. Hoe minimaal dat voordeel ook is.

Ook ben je geneigd te denken : twee neusgaten geven meer lucht dan eén' , maar dat gaat natuurlijk niet op ,want het alternatief is één groot gat. Misschien is één groot gat wel niet praktisch....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. Het enige wat ik toe te voegen heb is hert volgende: twee kleine neusgaten i.p.v. een grote neusgat is dat de haartjes beter kunnen "filteren". Als we maar een grote neusgat zouden hebben, zouden we we extreem lange neusharen moeten hebben om goed te kunnen "filteren".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, da's een goeie .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dat ik heel erg veel fouten heb in mijn beschrijving als ik het zo terug lees. Maar mijn booschap is wel duidelijk volgens mij, en daar gaat het uiteindelijk om!:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het slaat dan ook nergens op dat je een minnetje(s) krijgt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C+ zat ook aan de lange neusharen te denken (van die wapperende plukken die in de holtes verdwijnen bij het in ademen, en naar buiten waaien bij het uitademen) ;-) denk dat je neus snuiten met 1 groot neusgat ook helemaal geen makkelijke opgave is. voordeel is wel dat iemand je dan niets door de neus kan boren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zitten gewoon mensen hier op deze site die overal minnen lopen uit te delen, gewoon omdat het kan. Dat slaat werkelijk nergens op. Het zou verplicht moeten zijn om commentaar te geven wanneer je een min geeft. Verder prima antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mattmens vind ik ook met dat ge'min'...:(
Wordt nog een opgave om het beste antwoord te kiezen.
Al 14 keer GV beoordeeld!
:)

Andere antwoorden (9)

Omdat er 2 longen onder hangen, het linker neusgat voedt de linker long, en het rechter neusgat de rechter long. De neus heeft ook een (stof)filter werking wat we kunnen overrulen door door de mond te ademen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De natuur heeft ook een beetje aan symmetrie gedacht! Op precies de helft van je lichaam heb je, als het goed is, maar één gat. Je mond, je navel, je anus.......... zo kan je het ook bekijken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je neus dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zit wel in het midden maar de gaten niet.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel weer twee ballen
Onze neus is flink gedegenereerd maar een hond kan volgens mij nog wel in ''stereo'' ruiken.
Ik legde vroeger wel eens een brokje lever aan een kant van mijn hond terwijl hij lag te slapen. Na enkele seconden werd hij dan wakker en draaide zijn kop altijd in de goede richting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ademt altijd maar door 1 van de twee neusgaten, welke dat is wisselt om de paar uur. Een kleiner neusgat heeft als voordeel dat je minder water verliest tijdens het uitademen (daarom raak je ook sneller uitgedroogd als je verkouden bent en door je mond moet ademen). Het is dus praktischer om 2 kleine neusgaten te hebben, dan 1 grote, omdat je daarmee meer water verliest.

Waarschijnlijk is het een overblijfsel van de symmetrie, die evolutionair gezien wel handig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een linkje van dat ademen door 1 neusgat en wisselen per paar uur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof ik niks van. Hou maar eens een spiegeltje onder je neus. Wasem bij 2 neusgaten. En doe maar één dicht met je duim tijdens het ademen. Dan voel je het al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/adem-99-tijd-neusgat-normaal.152620
http://www.wistudat.net/site_popup.php?id=148
http://www.koelman.com/2007/snot-slikken/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk dat de info verkeerd geïnterpreteerd of verwoord is. men kan #meer# door het ene neusgat ademen dan het door het andere en dit afwisselen. dat men altijd maar door 1 neusgat ademt en dit afwisselt klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk eucalypje, maar het is wel substantieel meer, niet een klein beetje meer.
je kan er beter mee ruiken! ik weet niet hoe goed je engels is, maar in dit artikel staat het uitgelegd: je eene neusgat wordt nauwer en de andere wordt dan juist groter, dit gebeurd omdebeurd.
dit heeft te maken met de soort geur/lucht die binnenkomt en hoe die het best geroken kan worden.

Toegevoegd na 1 uur:
het ene geurtje kan beter geroken worden in snelle stroming en de ander juist tegenovergesteld, doordat je ene neusgat groter wordt gaat de lucht daar langzamer, bij je andere neusgat andersom. ze vangen dus verschillende stofjes op. bij maar één neusgat heb je dit niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er 1 neusgat is en het zit verstopt heb je het knap benauwd.

daarbij zijn de neusgaten en de longinhoud in een juiste verhouding (uitgaande van een goed functionerende neus en longen)

een groot gat zal geen optie zijn geweest omdat er teveel vuil in kan komen. in de neusgaten zit slijmvlies en haar om de vuiltjes uit de lucht te zuiveren.

bij 1 neusgat werkt dit gewoon niet, en daarbij is het oppervlak waar het slijmvlies zich kan bevinden kleiner bij 1 neusgat dan dat het bij neusgaten is.

de haartjes in de neus zouden bij 1 neusgat enorm lang moeten zijn om de lucht te filteren, en denk dat als de haren lang genoeg zijn deze enorm gaan flapperen bij het in en uitademen door de neus.

met 2 neusgaten heeft men een neusschotje wat zorgt voor (extra) stevigheid, wat bij 1 neusgat niet het geval is.

3 neusgaten zijn niet haalbaar (te nauwe doorgangen, drink maar eens door 1 dun rietje en door 3 dunne rietjes, en vervolgens door 2 dikkere rietjes)

bij 1 neusgat zouden veel meer mensen last hebben van een neusholte of bijholte ontsteking omdat de lucht die we inademen opgewarmd wordt. ook is de lucht die we in en uitademen vochtig. bij 1 neusgat zou dit niet zo goed kunnen.

het lichaam is symmetrisch en de neus dus ook.

reuk is belangrijker dan men veelal aanneemt. dit merkt men pas als er iets mankeert aan de reukzin. (zie link voor meer info)

2 neusgaten zijn hoe dan ook de beste oplossing die moeder natuur voor ons kon bedenken, anders hadden we wel een ander aantaal van dit soort gaten. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"de haartjes in de neus zouden bij 1 neusgat enorm lang moeten zijn om de lucht te filteren, en denk dat als de haren lang genoeg zijn deze enorm gaan flapperen bij het in en uitademen door de neus." De mens is gedoemd tot uitsterven door de onaantrekkelijkheid van dat aanblik :$ ;-))
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA!!! ja zal toch buiten adem zijn zeg. headbangen met je neushaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihi, ja... dat is wel weer een leuk gezicht! Of een vlechtwerkje... wat steeds in de soep valt bij het eten daarvan :-)) proest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, getver!!!
knotje erin, op een leuk speldje.
miss dat wat gel kan helpen de bos haar in bedwang te houden (als er al geen pruttel in hangt vanwege de functie van de haren) de mannen kunnen het natuurlijk als een (2e) snor dragen door een knoop of strik erin te leggen. ieks, wat een gesprek zeg :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker, een strik voor de gedistingeerde man.
Alleen af en toe zal er toch geflapperd moeten worden, voor de nodige filterfunktie, andere zitten die haren er toch gewoon voor piet snot. Whahaha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, ik kom niet meer bij hier!!!! ben zo blij dat de trilharen in mijn neus van normaal formaat zijn en in een normale hoeveelheid. andes zou ik een haarnetje in moeten doen tijdens het fietsen om te voorkomen dat mijn neushaar vast loopt in de spaken. (beng!!! vast met het snottertje op het stuur) goh, zie ineens dat er mensen zijn die hun neus mogelijk ophalen bij dit antwoord of misschien wel de reacties aan de minnetjes te zien. wellicht dat men de minnetjes wil onderbouwen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 1 min stond er al voordat we 'los' gingen, de andere is nieuw. Never mind, wat me nog wel rest is toe te voegen dat er ook een combi is tussen én flapperen én toch af en toe strak: je baby in het tuigje op je borst kan als hij of zij dat nodig vind perfect de aandacht vragen door er even flink aan te trekken, en reken maar dat dat gaat lukken. (Twang, auw!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gnigni, soort van richtingaanwijzers zijn het dan. (probeer dán maar eens het hoofd niet mee te laten draaien en het stuurtje recht te houden....ai, ai, ai..!!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als in een vroeg stadium een uitstekende les in leiderschap voor het jonge kroost. Nou, heren genetici, jullie weten nu wat jullie te doen staat als het licht definitief op groen komt voor genetisch gepruts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)))) geniepig hoor.... die neushaarbesturing :))
Kristal
12 jaar geleden
Volgens mij gewoon het goede antwoord en meest complete. +1
D.m.v. evolutionaire processen zijn belangrijke zaken van het lichaam dubbel uitgevoerd (soms ook vaker (met name als er meer kans is op schade van betreffende zaken), zoals urineleiders - een deel van de mensen heeft er drie).
Als je maar één neusgat had, is de kans op volledige schade of verstopping groter. De overlevingskans zou wat minder zijn als je maar één neusgat had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stereoruiken kan maar het werkt niet zoals je zou denken. Bij haaien werkt het als volgt. De haai vangt in een neusgat plotseling een geur op. Daarna pas in het andere neusgat. Dat betekent dat er een waterstroming is gepasseerd met aan de oorsprong iets lekkers. Nu is het alleen nog maar een kwestie van tegen dat stroompje inzwemmen om de oorsprong te vinden. Haaien en andere waterdieren hebben daar het zijlijnsysteem voor dat systeem zorgt ervoor dat de haai altijd een soort kaart van alle waterstromingen om zijn lichaam heeft.
Bij honden is het verhaal hetzelfde er is een klein tijdsverschil tussen het opvangen van een geur links of rechts en een gevoelig orgaan om luchtstromingen te voelen, namelijk de natte neus met daaronder orgaantjes die gevoelig zijn voor minieme afkoeling.
De twee neusgaten dateren nog uit de tijd dat er een gemeenschappelijke voorouder van mensen, haaien en honden rondzwom. Apen hebben dit mechanisme niet meer, misschien is het in bomen wat minder nuttig omdat je daar geen sporen zo gemakkelijk kunt volgen zoals in het water of op de grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval een functie staat nog niet bij de antwoorden.
Tijdens het slapen gaan de neusgaten soms een voor een dicht zodat je gaat verliggen om het neusgat weer open te laten gaan.
Ik heb dit na een neusoperatie ook zelf gemerkt, ik had een septum deviatie (neustussenschot stond scheef door een eerder ongeval) en nadien is mijn slaapgedrag veranderd.
De KNO arts heeft me dit toen verteld en ik heb het ook weleens gelezen.
Het heeft dus blijkbaar ook een functie tijdens het slapen.
Dat ieder neusgat een eigen long bedient is onjuist, we hebben immers ook maar een luchtpijp.....