Een postduif kun je trainen om zsm naar huis te vliegen,het is niet zo dat je hem/haar kunt programmeren naar een willekeurig adres te vliegen (tenzij deze duif een TOMTOM kan verstaan/begrijpen).
"Een jonge postduif zal eerst in de omgeving zelf rondvliegen en leert zo de omgeving kennen. Een postduif kan getraind worden door de postduif eerst op een paar kilometer van zijn hok los te laten. Vooral als er wat oudere postduiven tegelijkertijd worden losgelaten kan de jonge postduif gewoon meevliegen, maar ook in zijn eentje kan de postduif zijn weg terug vinden.
Als een postduif wordt losgelaten vliegt deze een paar rondjes voor zijn oriëntatie. Als de duif niet helemaal zeker is, vliegt hij meer rondjes. Vervolgens heeft de duif de richting bepaald en vliegt de goede richting op. Daarbij vliegt hij bij voorkeur over land, en niet over water." Bron: nl.wikipedia.org/wiki/Postduif "
Volgens een onderzoek van de Universiteit van Oxford volgen postduiven simpelweg de menselijke infrastructuur en vliegen boven snelwegen en spoorbanen en is het dus niet hun aangeboren magnetische kompas of de stand van de zon die hen naar huis lijkt te wijzen" Bron: www.postduiven.nl/index.php?m=58&s=&i=1137. Over dit onderzoek is ook een krantenartikel verschenen en wel in NRC Handelsblad van 07-02-2004, geschreven door de wetenschapredactie van die krant.

Al@din HJ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ha, die IVV;

Een postduif kan alleen post terugvliegen naar zijn eigen thuisadres. Voor elk adres dus een eigen duif. Postduiven kunnen wel vanaf elk adres dat binnen hun vliegbereik worden losgelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij vliegt alleen maar naar huis, dat is het enige dat hij weet en kent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet een postduif niet verwarren met een postbode.
Ze hebben een soort innerlijk kompas waarmee ze de weg terug kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een postduif zal proberen weer terug te keren naar zijn verblijf, zeker als daar een broedend vrouwtje wacht.
hij orienteert zich op de zon, en het magnetisch veld van de aarde.
Rieneke1