Wat is de samenstelling van een konijnenkeutel?

bij een biologie onderzoek heb ik vastgesteld dat algen na het toevoegen van een konijnenkeutel explosief gaan groeien. Dit is bekend van mest, maar wat zijn nou precies de stoffen die in een konijnenkeutel zitten, en welke zorgen voor die versterkte groei?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

In een konijnenkeutel, zitten nog een deel van de mineralen van de planten die gegeten zijn.
Fosfor, stikstof en kalie, zijn wel de bekendste.
Konijnenkeutels, worden door de konijnen opnieuw gegeten, omdat het verteren van vooral grassen, de eerste keer niet voldoende is.
In de keutels die daarna weer naar buiten komen zitten minder voedingsstoffen dan de eerste keer.
Vooral de stikstof ( N) en de fosfaten( P ) zijn de belangrijkste stoffen waar algen van kunnen groeien.