een bij zuigt honing uit een bloem,maar waar slaat hij al dat honing op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Powergen
12 jaar geleden
Een bij zuigt helemaal geen honing uit een bloem :S.. dat kan niet eens.
Ritsuka
12 jaar geleden
Honing (of verouderd: honig) is een natuurlijke zoetstof die door honingbijen wordt gemaakt. De hoofdingrediënten zijn bloemennectar, afscheidingsproducten van levende plantendelen, of uitscheidingsproducten van plantensapzuigende insecten op levende plantendelen. Deze grondstoffen bevat diverse suikers, mineralen en sporenelementen. De bijen veranderen de nectar in honing door er enzymen (diastase, invertase, katalase) aan toe te voegen en door het overtollige vocht van de nectar te laten verdampen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Honing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die bijen die je nectar ziet zuigen zijn per definitie een 'zij' en geen 'hij'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je meer zou willen weten over t leven van een honingbij, zou je dit boek kunnen lezen: een(dikke) roman over bijen a la waterschapsheuvel (pratende en denkende bijen, als mensen. Maar en passant leer je er een hoop over): "Wanneer de bijen uitsterven, volgt de mensheid binnen vier jaar."* Met die bewering, en het geëngageerde verhaal van honingbij Mellifera, wil Roos Boum (1963) ons aan het denken zetten.
De mythe van Mellifera gaat over de honingbij (lat. Apis Mellifera) Mellifera, of Mell, die het vertikt om zoals normale bijen te sterven binnen zes weken. Zij is "anders" en wil zich niet aanpassen aan de georganiseerde, haast communistische samenleving van de gewone bijen. Al snel komt het opstandige bijtje meer "anderen" tegen en met hen besluit zij haar droom na te jagen: het stichten van een bijenstad met enkel "andere" bijen. Mell maakt met haar vriend Nasanov en vriendin Apisa een tweedeling in de bijen: Gnari ("wetende" andere of andersdoende bijen) en Ignorantia (niet-wetende bijen). Ondanks een sterke wil en een grote berg motivatie gaat de droom echter niet zonder horten of stoten in vervulling. Een spannend verhaal, met een antwoord op het actuele 'bijensterfteprobleem', is het resultaat. http://www.ellessy.nl/Basis.aspx?Tid=2&Lid=129&Lit=TEKST&Hmi=121&Smi=121&STIJL=2&Act=878

Antwoorden (2)

In zijn maag, en daarna in de raten van de kast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijen, nectar en HONING

HONING is een natuurlijke zoetstof gemaakt door honingbijen die nectar verzamelen. De nectar is afkomstig van bloemen en bevat diverse suikers, mineralen en sporenelementen. De bijen veranderen de nectar in honing door de toevoeging van enzymen en door het overtollige vocht van de nectar te laten verdampen. Honing is een bijzonder natuurproduct, dat niet fabrieksmatig of in een laboratorium nagemaakt kan worden. Daarvoor is het product te complex door de specifieke enzymen.

Hoe ontstaat HONING

Het fermenteren van de honing – (het toevoegen van enzymen om de omzetting naar honing te starten) begint op het moment dat de bij de nectar uit de bloemen haalt. De bij neemt de nectar op in haar honingblaas en voegt er via klierafscheiding stoffen aan toe. Deze stoffen zijn enzymen die de nectar tot honing maken. Zonder deze fermentatie zou het slechts een zoete substantie zijn, maar geen honing. De nectar heeft een suikergehalte van gemiddeld 10 tot 25% afhankelijk van het soort bloemen. Voor één kilo honing moet één bij ongeveer 200.000 keer uitvliegen.

HONING productie

Voor de productie van honing worden tegenwoordig bijenkorven gebruikt. Een bijenkorf is eigenlijk een houten kast met honingramen waarin de bijenraten zitten. Deze ramen hebben standaardafmetingen, zodat de imker ze kan uitwisselen tussen verschillende kasten. Daardoor kan men ook tussentijds honing oogsten. Het oude raam wordt daarbij vervangen door één raam met een stuk kunstmatig vel van bijenwas waar een honingraatpatroon in is aangebracht. De bijen bouwen dit dan verder uit te bouwen met hun eigen honingraat.
Het beste moment om de honing te oogsten is na het vervangen van een honingkamer of na een periode van. Het is raadzaam om een deel van de honing achter te laten zodat de bijen probleemloos een drachtarme periode aankunnen. De ramen moeten op dezelfde plaats gehangen worden. De kast mag alleen geopend worden bij zonnig en droog weer met temperaturen boven 15°C, geen sterke wind en wanneer een groot deel van de bijen op drachtvlucht is. Door vreemde geuren (zoals parfum, zweet, aftershave) willen bijen vaker gaan steken. Rook leidt bij bijen tot een paniek, waardoor ze zich vol met honing zuigen, dik worden en minder kunnen steken.