Waarom groeien bomen altijd in een ronde vorm?

Als je naar een boom kijkt dat zijn de contouren of geraamte meestal rond, hoe kan/komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (7)

Takken communiceren met elkaar en zelfs als je een groepje van meerdere bomen hebt samen, dan is dat nog zo... Het komt omdat takken communiceren met elkaar... Als een tak teveel wind vangt dan groeit die minder... Dus alles stemt zich op elkaar af en dan krijg je vanzelf ronde vormen, of ovale vormen... Zelfs als het een groepje bomen betreft...

Mooi hé, Alles...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, takken communiceren niet met elkaar.
Ik wil het eerste *wetenschappelijke* onderzoek wel eens zien daar naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is het simpel aan te tonen, hoe weet zo´n boom een ronde vorm te maken? Dan moet de ene tak zich qua groei op een of andere manier dat te weten komen wat zijn plek is... En omdat de boom rond of ovaal van vorm is moet er iets zijn die dat regelt... En de wetenschap weet niet alles, of denk je dat van wel?
door de lichtinval van de zon . de takken groeien sneller boven dan onder,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou peterpan, ik denk dat je teveel stripboeken leest, want lang niet alle bomen groeien in ronde vormen!
Neem bijvoorbeeld naaldbomen, bijna geen enkele naaldboom groeit in een ronde vorm!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle nieuwe delen van de boom zullen zo veel mogelijk zonlicht willen hebben. Ze moeten dus niet in de schaduw van de oudere delen van de boom groeien, dus groeien ze zo ver dat ze weer "in het licht" zijn.

Het resultaat: vaak een ronde vorm, maar overigens niet altijd.
Antoni
14 jaar geleden
De ronde vorm is eigenlijk alleen van toepassing als je de boom van bovenaf bekijkt.

Vanaf de zijkant gezien kunnen bomen veel verschillende vormen aannemen, ook is dit vaak 'genetisch' per soort bepaald. Loofbomen hebben vaak een appel/peer verm. Naaldbomen een druppel of driehoek vorm. En sommige soorten zien er weer plat uit (dakvormig).

Nu nog de reden waarom de boom dan toch rond is (van bovenaf), dit is simpel: stabiliteit. Een boom die alleen maar aan 1 kant groeit zou om kunnen vallen ;-)

Een beetje scheefgroei, door bijvoorbeeld veel wind, kan een boom wel hebben. Maar net als de toren van Piza, beperkt scheef want anders valt ie om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
slimme jij
Een tak met blad groeit van twee dingen: sap vanuit de stam en zonlicht. Als een tak uitsteekt, zijn er dus andere takken die gemakkelijker sap krijgen vanuit de stam. Als een tak te kort is, krijgt hij te weinig zonlicht. Takken met bladeren die precies tot aan de buitenkant van de boomvorm reiken hebben dus de beste groeicondities. Daardoor krijg je de min of meer ronde vormen in bomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wet van de natuur zorgt daarvoor.!