Hoe komt het dat chimpansees meer chromosomen hebben dan mensen?

Mensen hebben 46 chromosomen.
Chimpansees hebben 48 chromosomen.

Hoe kan het dat er gedurende de evolutie een verschil van 2 chromosomen is ontstaan, terwijl we dezelde voorouder zouden hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
8.2K

Het beste antwoord

Komt omdat we niet de zelfde voorouders hebben.
God schiep de apen apart en de mens apart.

of

Gaan we nu kijken naar het aantal chromosomen. Hierin verschilt de mens namelijk van andere apen: De mens heeft 23 paar chromosomen, terwijl andere apen er 24 paar hebben.

Chromosomen kunnen op verschillende manieren ontstaan. Soms vindt er een duplicatie plaats: het chromosoom wordt geheel of deels gekopieerd. Soms vindt er een splitsing plaats. Ook kan er een fusie van twee chromosomen plaatsvinden.

Aangezien de mens de enige aap is met 23 paar chromosomen, kunnen we voorspellen dat er bij de mens een fusie van twee chromosomen heeft plaatsgevonden, die bij de andere apensoorten gesplitst zijn.

Daarnaast: chromsomen hebben aan elk uiteinde een telomeer die het eindgedeelte van het chromosoom moet beschermen.
Als er dus een fusie van twee chromosomen plaats heeft gevonden, kunnen we ook voorspellen dat er in het centrum van het gefuseerde chromosoom twee telomeren zitten die onbruikbaar zijn geworden.

En tenslotte: elk chromosoom heeft 1 centromeer. Als er een fusie van twee chromosomen heeft plaatsgevonden, kunnen we dan voorspellen dat er in het gefuseerde chromosoom restanten van 1 centromeer te vinden zijn.

En warempel: het klopt allemaal. Het menselijk chromosoom 2 blijkt bijna precies hetzelfde te zijn als chromosoom 2A en 2B van de chimpansee. Bovendien vinden we inderdaad in het centrum twee onbruikbare telomeren, een restant van een centromeer, en het nog werkende centromeer zit op exact dezelfde plek als in de chromosoom van de chimpanzee.

Als we nog weer verder kijken, lijkt chromosoom 2A en 2B van de gorilla ook op chromosoom 2 van de mens, maar minder dan die van de chimpanzee. En dat zou je ook weer verwachten op basis van de evolutietheorie, aangezien we een 'jongere' gezamenlijke voorouder delen met de chimp dan met de gorilla.

http://www.evolutionpages.com/chromosome_2.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Chromosome_2_%28hu...
©Alphastar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zien we ze graag. Voorspellingen kunnen doen, en deze dan controleren - DAT is pas het teken van een goede wetenschappelijke theorie. Als de voorspellingen dan ook nog blijken te kloppen, weet je dat je de goede kant op aan het zoeken bent, en kun je weer verder met nieuwe voorspellingen.

Andere antwoorden (4)

Aardappels hebben ook 48 chromosonen. Mongooltjes 47; liggen deze nu dichter bij de aardappel, de chimpansee of de mens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel scherp...
Evolutionistische wetenschappers geloven dat een van de menselijke chromosomen werd gevormd door de fusie van
twee kleine chimpansee chromosomen in plaats van een intrinsiek verschil als gevolg van afzonderlijke schepping.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben 23 paar chromosomen terwijl chimpansees er 24 hebben. Evolutionistische wetenschappers geloven dat een van de menselijke chromosomen werd gevormd door de fusie van twee kleine chimpansee chromosomen in plaats van een intrinsiek verschil als gevolg van afzonderlijke schepping.

Aan het einde van ieder chromosoom bevindt zich een streng van herhalende DNA sequenties die worden aangeduid als telomeer. Chimpansees en andere apen hebben ongeveer 23 herhalende kilobasen (een kilobase is 1.000 DNA basenparen). Mensen zijn uniek onder de primaten met veel kortere telomeren met een lengte van slechts 10 kilobasen.

Terwijl 18 paar chromosomen ‘nagenoeg identiek’ zijn, vertonen de chromosomen 4, 9 en 12 sporen van ‘modificatie.’ Met andere woorden, de genen en markeringen op deze chromosomen staan niet in dezelfde volgorde bij de mens en chimpansee. In plaats van ‘gemodificeerd te zijn’ zoals de evolutionisten suggereren, kunnen die logisch verklaard worden als intrinsieke verschillen ten gevolge van een afzonderlijke schepping.

Het Y-chromosoom in het bijzonder is van een andere omvang en heeft vele markeringen die bij de mens en chimpansee niet overeenkomen.

Wetenschappers hebben een vergelijkende mens-chimpansee kloonkaart gemaakt, in het bijzonder voor chromosoom 21. Er werden ‘grote, niet-willekeurige verschilgebieden waargenomen tussen de twee genomen.’ Ze vonden een aantal gebieden die ‘mogelijk overeenkomen met toevoegingen (insertions) die specifiek zijn voor de menselijke afkomst.’

De omvang van het chimpansee genoom is 10% groter dan het genoom van de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens is geen aap.
we zijn primaten.

we hebben er geen 48 nodig want we slingeren niet in bomen. XD