Dit schouwspel zie je vooral bij oa spreeuwen en komt vooral voor tegen de schemering als de vogels zich verzamelen om hun slaappplaatsen op te zoeken (dit zag ik 2 weken geleden nog langs de snelweg) het doel ervan is bescherming door de wet der grote getallen en het gezamelijk vinden van de beste plek om te slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik betwijfel of het echt is..
Het ziet er wel heel vet uit.

Vogels vliegen in groepen zodat als er een vijand komt deze niet kan kiezen welke vogel hij moet nemen.
En dit zijn toevallig 300 vogels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een heel mooi schouwspel, het is net als een school vissen, de vogels willen allemaal uit de wind vliegen zodat ze minder weerstand op hun vleugels krijgen en dus minder moe worden, alleen wil de voorste dit ook, dus gaat ie wat naar achter enzovoort..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel juist smartass +
Dan gedragen ze zich als een geheel en dat is evolutionair voordelig... Zo kunnen ze zich verplaatsen zonder dat er slachtingen voorkomen...

En de vogels reageren heel snel in zo´n grote groep, wel 10 keer sneller als mensen dat zouden kunnen...

Maar het is voor de soort een overlevingsstrategie door dat zo te doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze willen samen broeden.Dit is een voorspel op het broeden.Prachtig toch?