Groeien haren en nagels bij iemand die in coma ligt?

Ik verbaas mij er altijd over dat haren en nagels groeien terwijl ik doodziek op bed lig (kan mijn lichaam zijn energie niet beter gebruiken in de genezing..?). Hoe zit dat met iemand die in coma ligt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.4K

Het beste antwoord

zolang er sprake is van metabolisme groeien haren en nagels gewoon door, dus ook bij iemand die in coma ligt.

bij overleden mensen groeien haren en nagels niet meer, al lijkt dit zo omdat de huid zicht terugtrekt door het vochtverlies. om die reden worden mannen event. geschoren en knipt met de nagels.

ook als je ziek bent maakt je lichaam nieuwe cellen aan. bij en nagel duwen de nieuwe cellen die aangemaakt worden in het nagelbed de oudere cellen als het ware aan de kant, en op deze manier groeien je nagels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, zelfs als iemand overleden is groeit nog voor een kleine tijd haren/nagels. In coma ben je zelfs nog in leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, haren en nagels groeien niet meer na overlijden. Dit lijkt soms zo omdat de huid wat intrekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, zolang er nog levende lichaamscellen zijn, die ongeveer nog 2 dagen kunnen leven na de laatste hartslag van de persoon in kwestie kan dat betekenen dat er nog groei is na de dood. De hoeveelheid groei is echter niet veel maar het is er wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb les gehad van een professionele opbaarder van lichamen. Hij vertelde dat nagels en haren niet meer groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dat klopt ook Ineke :)
ze lijken (excuus voor de woordspeling) te groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt niet zo, het is zo. Het is alleen 'niet' op te merken. Zoals ik al zei, zolang er levende lichaamscellen zijn kan dat betekenen dat er nog groei is na de dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom eens met een betrouwbare bron @sok, ben ik wel benieuwd naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens prof. dr. W. Timens, hoogleraar pathologie, is het moeilijk harde informatie over het onderwerp te vinden. Het is mogelijk dat het haar verder groeit doordat in cellen aan de haarwortel nog voedingsstoffen aanwezig zijn. Ook nadat iemand is overleden kan daardoor nog celdeling plaatsvinden, al zal dat niet langer dan 2 dagen duren. Ik kan niet uit ervaring spreken omdat ik zelf niet met overledenen heb gewerkt of iets anders. Ik kan alleen spreken uit wat ik heb geleerd van school uit en het verhaal van de hoogleraar pathologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat artikel ken ik, in dat zelfde artikel staat dat het waarschijnlijker is dat het alleen maar lijkt dat de nagels groeien.
Zie het beste antwoord bij de vraag in de link.
http://www.goeievraag.nl/vraag/groeien-nagels-tijd-dood.32954
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
There you go. Dat neemt niet weg dat er geen groei kan plaats vinden na de dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tweede dag na het overlijden van onze zoon had hij nog een lichte baardgroei en hebben we hem dus nog netjes even geschoren voor de uitvaart....
Maar hoe dan ook: daar ging volgens mij de vraag niet over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oef, congoleo wat een verlies voor een ouder... :-/ @sok
als je wat hard wil maken is het wel zo prettig als het te onderbouwen (bedoel dan geen persoonlijke mening of idee maar een link met meer info)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk gezegd heb ik van de andere kant ook nog geen bron gezien..
even ter aanvulling van voorgaande antwoorden: afhankelijk van de ziekte kan het voorkomen dat de celdeling langzamer gaat, omdat het lichaam als het waren andere dingen belangrijker vind. hierdoor kan het lijken alsof de nagels en haren niet meer groeien. maar dit komt dus niet door de coma zelf