Hoe kan je in deze som het genotype bepalen? (met behulp van kruissings schema's)

Ik begrijp hoe het werk, als je de moeder bijvoorbeeld AA is en de vader Aa kan ik het netjes in een schema zetten en voila. Deze som lukt alleen niet:

Bij banenvliegjes is het gen voor grijze lichaamskleur (G) dominant over het gen voor zwarte lichaamskleur (g). Twee vliegen paren met elkaar. Ze krijgen 67 grijze en 74 zwarte nakomelingen. Noteer het fenotype van de ouders.

Oke, volgens mij is de verhouding dan 3:4. Maar als de ouders allebei homozygoot zijn (GG of gg) of hetorozygoot (Gg) of een combinatie daarvan, de verhouding 3:4 kan nooit? Weet iemand wat ik fout doe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Hoe kom je uit op een verhouding van 3:4 ? Is 1:1 niet logischer?

67/(67+74)*100% = 47%
Dan is 74 dus 53%

Dan heb je Gg * gg =>

50% Gg + 50% gg