Dat zal zeker een keer worden gedaan. Technisch is het niet veel anders dan wat nu al mogelijk is bij het klonen van dieren.

In eerste instantie zal de discussie gaan om bijvoorbeeld stamcellen te hebben die kunnen worden ingezet ter vervanging van zieke organen. Geen betere donor dan jezelf.

Het grootste "probleem" bij het klonen van mensen is het etische probleem. Maar ik denk dat er altijd wel wetenschappers zullen zijn die het experiment toch aangaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
In 2001 was dit in het nieuws vanwege een Italiaanse arts. Ook dit jaar, zie links.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor een overzicht over klonen staan goede links op startpagina: http://kloneren.startpagina.nl/

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij wet is het klonen van mensen in Nederland (en ook in veel andere landen) trouwens verboden. Dus ook experimenten hiermee.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Embryowet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij kunnen enkel op ' stamcelniveau' klonen, en dan tot op zekere hoogte. Echter, in tegenstelling tot wat de andere antwoorders aangeven, kunnen wij nog geen mensen klonen.....
Jouw antwoord komt, voor mijn gevoel, het dichtst bij de waarheid.
Bedankt !

Andere antwoorden (6)

Dat kan al lang. Als we een schaap Dolly kunnen klonen, kunnen we ook een mens klonen.
Maar dat is algemeen als onethisch beschouwd en wordt officieel 'niet gedaan'.

Toegevoegd na 10 minuten:
bron toegevoegd
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
" Dat kan al lang." Bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht het klonen van stamcellen (dat zijn cellen die nog alle eigenschappen bevatten om een bepaald orgaan te vormen. Na de differentiatie verliezen de cellen deze mogelijkheid).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NB. Itsme heeft wel gelijk dat het klonen van menselijke cellen al lang kan. Er is alleen nog nooit een baby uit geboren, zie ook mijn bron van nu.nl
itsme
14 jaar geleden
http://scholieren.nrc.nl/weekkrant/2001/49/3.shtml
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
itsme
14 jaar geleden
:-) je kunt niet 1 pluspunt geven. Wel kan je, als je de vraag sluit, een beste antwoord kiezen en dan krijgt degene die het beste antwoord heeft gegeven 10 punten. Ik raad je aan nog even te wachten totdat er geen nieuwe antwoorden meer komen voordat je de vraag sluit, want je weet maar nooit wat er nog voor aanvullende informatie binnenkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme: de vraagsteller kan je een duimpje geven. Daarmee krijg je een punt. Ik ben het met je eens dat dit soort vragen best langer open mogen blijven staan.
itsme
14 jaar geleden
kan de vraagsteller dat ook als die nog niveau 1 is?
Dit is nu al mogelijk door gebruikmaking van stamcellen. Maar is dit etisch verantwoord? Dit moet natuurlijk een ieder weer voor zich uitmaken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas wel!!!!!!

Toegevoegd na 17 seconden:
net als bij dieren gewoon niet doen!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat het de vraag is wanneer, maar dat het al is gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, en als dat kan zal het echt niet in meteen in het nieuws verschijnen, maar eerst in de sinterklaasboekjes van de superrijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn dat eigenlijk al lang en het is ook al meerdere keren gedaan. Alleen vanwege ethische bezwaren en politieke restricties wordt dit klonen strikt in het geheim gedaan. Het menselijk DNA is vele jaren eerder ontrafeld dan wordt toegegeven. De enige reden dat men er de afgelopen jaren mee komt is vanwege het criminele aspect zodat men d.m.v. DNA onderzoek een dader kan opsporen.

Op militair-medisch niveau (denk aan vervangen van ledematen, want je kan ook gedeeltelijk onderdelen van een mens klonen, een oor kan je op de rug van een muis laten groeien (zie link) en dit was begin van de jaren 80) is men al zover met klonen dat er met behulp van het DNA en een 'groei-machine' die op cel-niveau het groei proces versnelt in het weefsel dat het 5,73 keer sneller groeit dan bij een mens zelf. Dus wil je iemand van 16 jaar klonen duurt dit ongeveer 3 jaar. Het bekende Area 51 ook bekend als Groom Lake / Dreamland is al jaren met het klonen bezig met geld uit het militair industrieel complex.