Wat verstaat men precies onder de termen: aandoening, afwijking, ziekte en handicap? Of wat zijn de verschillen?

Vaak in discussies voelen mensen zich aangevallen als iets een afwijking wordt genoemd, terwijl het in mijn beleving op alles slaat wat niet bij de meerderheid het geval is.

Aanleiding van de vraag was de discussie die hier ontstond:

http://www.goeievraag.nl/vraag/asekualiteit-ziekte-afwijking-mensen-geil.300865

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.3K
Drepolli
12 jaar geleden
Mensen voelen zich altijd aangevallen als ze minder worden neergezet dan iemand anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vraag MR Tomaat! ++

Het beste antwoord

Naar mijn mening is een handicap subjectief: Wat de een dus ervaart als handicap, bijvoorbeeld een pianist die gekneusde vingers heeft, kan dat meer als een handicap ervaren dan iemand die zijn handen niet perse nodig heeft voor zijn beroep(bijvoorbeeld).
De term " gehandicapt zijn" wekt bij mij de indruk dat het om een omonkeerbaar feit gaat , een rolstoelafhankelijk persoon bijvoorbeeld, maar dan nog hoeft diegene zich niet gehandicapt te VOELEN..
Als je het over een afwijking hebt, denk ik aan iets wat (letterijk) " afwijkt van het gebruikelijke", bijvoorbeeld een mening hebben die niet alledaags is. Daarover valt natuurlijk lang en breed te discussieren wat dan alledaags is.
Om een voorbeeldje te geven: Ik heb een reu die maar 1 bal had, dat kon ik zien als afwijking, maar omdat ik niet anders gewend was, was het voor mij doodgewoon, en stond er verder nooit bij stil.
Bij een ziekte denk ik aan kanker (lichamelijk) of een geesteziekte, maar een "ziekte" als griep is vaak tijdelijk en dat zie ik dan weer meer als aandoening. (Terwijl de patient zich heel belabberd (ZIEK) kan voelen!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

zover ik weet is een ziekte iets wat een kwaal veroorzaakt kanker bijv. (dit gebeurt dus buiten de bevruchting )
een handicap is iets waarmee iemand geboren is bijv. autisme,of mongool(dit gebeurt dus bij de geboorte/bevruchting zelf, meestal gen fout)

en een afwijking kan door je leefomstandigheden ontstaan
bijv. geamputeerde linkerbeen

mischien heb ik iets gemist voel vrij om mijn antwoord aan t epassen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een handicap is een aangeboren dan wel door ziekte of ongeval opgelopen beperking van lichamelijke, verstandelijke, psychische en/of sociale aard.

Een aandoening is een afwijking van de gezonde toestand van lichaam of geest. Het is een overkoepelend begrip voor de verzameling van symptomen, syndromen, klinische tekens, ziekten, handicaps, letsels en vormen van RSI.

Ziekte: Pogingen om het begrip ziekte te definiëren hebben nog geen eenduidig antwoord opgeleverd. Ziekte als "afwezigheid van gezondheid" stuit op problemen - de Wereldgezondheidsorganisatie-definitie van gezondheid als "Een toestand van volkomen lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welbevinden" sluit eigenlijk het bestaan van gezonde mensen op de planeet Aarde uit.

Er is bovendien minstens een tweedeling nodig:

Ziekte van een mens is een ongewenste verstoring van de normale situatie.
"Een ziekte" als een abstract woord voor een complex van eigenschappen die zieken kunnen vertonen is een naam die ook betekenis kan hebben zonder dat er een 'lijder' aan te pas komt. Een 'kwaal'.

Afwijking is lastiger. Afwijking: niet overeenkomstig met de norm. Een aangeboren afwijking of congenitale aandoening, is een afwijking of aandoening waarmee men geboren wordt. Het woord congenitaal komt van het Latijnse woord congenitus = aangeboren.

De symptomen, klachten of klinische tekens zijn aanwezig bij de geboorte. Een aangeboren afwijking kan wel of niet erfelijk zijn, maar niet iedere erfelijke aandoening leidt tot een aangeboren afwijking. Zo zijn er erfelijke aandoeningen die niet noodzakelijk al tot uiting komen bij de geboorte.

Toegevoegd na 32 seconden:
Je hebt ook nog een stoornis: Stoornis volgens WHO: aanduiding van de niet (meer) aanwezige of defecte functie of specifieke structuur.
Bronnen: