wie hebben er een hogere pijngrens, mannen of vrouwen, en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrouwen,omdat vrouwen kinderen moeten baren.
Ik heb het wel eens in een docu gezien,werd helemaal uitgelegd.
Is wel heel logisch ook,natuurlijk.

Antwoorden (5)

Mannen en vrouwen reageren verschillend op pijn. Grof geschetst kan men zeggen dat mannen beter bestand zijn tegen acute pijnen, maar dat de pijngrens van vrouwen veel hoger ligt, dat ze met andere woorden meer pijn kunnen verdragen.

Een en ander kwam aan bod op het jaarlijks congres van de American Pain Society.

Dat zou gedeeltelijk te maken hebben met opvoeding en rollenpatronen, maar in belangrijke mate ook met neurologische verschillen. Mannen en vrouwen gebruiken verschillende hersencircuits bij pijn waarbij ook verschillende neurotransmittors en receptoren in de hersenen worden aangesproken. Dit heeft niet alleen voor gevolg dat ze anders reageren op pijn, maar het zou ook gevolgen kunnen hebben op de effectiviteit van pijnstillers. Wat werkt bij de man, zou niet altijd werken bij de vrouw en omgekeerd. Misschien zullen er in de toekomst mannelijke en vrouwelijke pijnstillers moeten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat het perse met het geslacht te maken heeft. De ene persoon heeft gewoon een hogere pijngrens dan de ander. Alhoewel ik denk dat als mannen kinderen zouden moeten baren, dat ons ras uitsterft ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrouwen hebben een hogere pijngrens. Lijkt me ook wel handig als er bijvoorbeeld een baby uit moet komen :P

U wist het wellicht al wel, maar nu is ook wetenschappelijk bewezen: mannen en vrouwen reageren verschillend op pijn. Grof geschetst kan men zeggen dat mannen beter bestand zijn tegen acute pijnen, maar dat de pijngrens van vrouwen veel hoger ligt, dat ze met andere woorden meer pijn kunnen verdragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrouwen, ik heb laatst keer op discovery gezien, ze deden bak vol met ijsklontjes erin, en groepen mannen en groepen vrouwen deed 1 arm in helemaal in, wie lang volhoudt enzovoort, en bij groep mannen was dat kort omdat voor hen pijn ondraaglijk is, en bij vrouwen met gemak twintig minuten lang onder ijsklontjes...Dus ja antwoord is :vrouwen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrouwen kunnen ook beter tegen hitte. Ze drinken met gemak een beker hete thee leeg, terwijl mannen het eerst een tijd moeten laten afkoelen. Ook kunnen vrouwen makkelijker iets heets aanraken zonder dat het echt pijn doet, bijvoorbeeld een hete pan van het vuur halen met hun blote handen. Is in ieder geval mijn eigen ervaring (als vrouw)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Perceel: Dat is maar 1 test, met specifieke omstandigheden. Doe meer tests en verander ook de omstandigheden. Dan zul je vast zien dat de ene keer de man en de andere keer de vrouw er "beter" uitkomt. @Lavender: Mijn ervaringen zijn deels precies andersom eigenlijk. Maar dat van die pan klopt hier ook wel, dat doe ik niet, maar m'n vrouw wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over tegen hitte kunnen kan ik uit eigen ondervinding zeggen dat wij niemand kennen die dat beter kon dan mijn Pa,als het bvb ging om het eten van pas opgediende hete soep dan kreeg mijn pa vaak als eerste zijn bord vol,en als de anderen konden beginnen was zijn bord al leeg en zaten wij nog lang te blazen omdat het té heet was.
De keer erop kreeg mij pa als laatste zijn bord en weer was zijn bord leeg terwij nog aan he blazen waren.
het verschild per persoon. vrouwen kunnen een baby baren maar over het algemeen hebben vrouwen meer pijn als ze met dezelfde kracht tegen hun arm geslagen worden.

het hangt natuurlijk ook af van waar je mee bezig bent bijvoorbeeld:
als je een baby baard denk je aan je kindje en niet aan de pijn. als je geslagen word denk je ook eerder aan de pijn.