Hoe verzwakt men een virus voor in een vaccin ?

In een vaccin tegen griep zit, zegt men , een verzwakte versie van het virus. Waarmee verzwakt men dat virus ? Hoe ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Hey TMO, hier is een link waarin staat hoe ze een virus verzwakken: http://books.google.nl/books?id=wc6ouTQVkyIC&lpg=PA78&ots=zbp9C-jV00&dq=%22verzwakken%20van%20een%20virus%22&pg=PA78#v=onepage&q=%22verzwakken%20van%20een%20virus%22&f=false
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel. een verhelderende link ! +1

Andere antwoorden (3)

Hoe werkt een vaccin?

Een vaccin is een middel dat bij een persoon (of dier) een immuunrespons opwekt zonder hem ziek te maken. Hierdoor is de gevaccineerde beter bestand tegen de ziekteverwekker waar het vaccin voor bedoeld is, dan zonder de behandeling.

De term vaccineren komt van het Latijnse woord vaccinia, koepokken. De term vaccineren werd namelijk oorspronkelijk gebruikt voor de aan het einde van de 18e eeuw door Edward Jenner ontwikkelde methode om mensen met de koepokken te besmetten, waardoor ze ook weerstand kregen tegen de voor mensen gevaarlijke 'gewone' pokken.

Er bestaan verschillende soorten vaccins:

* vaccins die levende verzwakte organismen bevatten (bv sommige poliovaccins en het buiktyfusvaccin dat ingeslikt kan worden)
* vaccins bestaand uit (delen van) gedode organismen; de laatste kunnen dan weer
uit de echte ziekteverwekker bereid zijn (bijvoorbeeld difterie) of door middel van genetische manipulatie synthetisch zijn bereid (bijvoorbeeld hepatitis B).

Vaccins worden in het algemeen intramusculair of subcutaan als een injectie toegediend; sommige levende vaccins kunnen worden geslikt of in een krasje op de huid worden gewreven. Bij de meeste vaccinaties is na een maand een tweede dosis nodig (boosterdosis), soms na nog enige maanden een derde.

Het bovenstaande is allemaal een voorbeeld van een actieve immunisatie. Dit wil zeggen dat het lichaam actief gaat "vechten" tegen de ingedrongen lichaamsvreemde stof. Het immuunsysteem wordt geactiveerd en er tevens treedt een geheugenrespons op door bepaalde geheugen T-cellen wat een onderdeel is van de immunisatie.
Bij volgende blootstelling aan dezelfde stof zal de geheugencel deze herkennen en direct een immunrespons op gaan brengen in korte tijd, zodat het binnengedrongen organisme geen kans krijgt om de gastheer te infecteren en ziek te maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het staat er luidkeels geschreven hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje Dutcheese...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja klopt, maar dan is er nog het gevaar van complicaties, niet te onderschatten en dat de hele inenting totaal geen nut heeft als in de 8 maanden dat dat vaccin gemaakt wordt de originele stam muteert en totaal geen beschermende werking meer heeft... Dus zo simpel is het allemaal niet... En het gaat wel om levens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet HEEL zeker dat NIEMAND het geheim van de smid kent... En als het zo is en iemand beschrijft het, dan zal NIEMAND het snappen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een onzin Xinix, hoe kun je dat nou zeker weten ? Kijk eens op de link van chx.... Ik snap het uitgelegde wel gedeeltelijk.
Men verzwakt het virus niet direct met het middel - men leert het afweersysteem het virus te herkennen.

Hiermee zal het afweer systeem al voorbereid zijn
op het aanwezige virus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Essentieel van een verzwakt virus is dat het virus niet meer in staat is om een cel aan te zetten tot het produceren van extra virus, maar dat het nog wel de karakteristieke eiwit configuratie bevat die jouw immuunsysteem gebruikt om het virus aan te pakken.

Hoe dit precies gebeurd weet ik niet, maar daar is in bovenstaande antwoorden al een beetje duidelijkheid over ontstaan.