Hebben we echt alle biodiversiteiten nodig?

Er zijn verschillende bedreigde diersoorten. zouden we echt die dieren helpen te overleven, miljoenen euro's eraan verpillen, terwijl er nog miljoenen mensen sterven aan hongersnood?? Hebben we echt alles nodig? we kunnen toch wel andere helpen en voorbeeld de kikkers laten uitsterven? het probleem is dat elke diersoort iets bijdraagt aan ons ecosysteem. het is net een muur, daar waar we steeds stenen van uitnemen. op den duur valt die uitelkaar dus daarom moeten we nu actief staan voor mee te helpen !!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Nee, die biodiversiteit hebben we echt niet nodig. Als de olifant uitsterft zal de wereld daar niet door veranderen.
Een diersoort (of plantensoort) is niet vergelijkbaar met bv. het stuur van een auto. Die heb je echt nodig.

De filosoof Bas Haring legt dat heel goed uit in zijn boek *Plastic Pandas*. Een boek waar verbazingwekkend veel wetenswaardigheden over de biodiversiteit in staan.
Aanbevolen.

Toegevoegd na 16 uur:
De vraag gaat niet over de natuur, maar over de biodiversiteit.
Dat is waar genoemd boek over gaat.

Toegevoegd na 16 uur:
Maar als jullie perse je horizon niet wilt verbreden en achter de massa blijven aanlopen moet je dat natuurlijk zelf weten.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie, ik denk dat je Bas zijn woord (ookal ben ik ook fan van hem) in dit geval niet te zwaar moet wegen. Ik heb even nagezocht en hij heeft al vaker geschreven over dit onderwerp, en blijkbaar zijn er nogal wat tegenstellingen in zijn columns en boeken hierover te vinden. Laat staan dat hij zware kritiek heeft gehad op uitspraken zoals jij die nu aanhaalt. Het is onzin dat biodiversiteit onbelangrijk is. Een voorbeeld noemen haalt het belang van biodiversiteit helemaal niet onderuit, en bovendien klopt het voorbeeld dat je geeft ook nog eens niet. -1
Reddie
12 jaar geleden
@j0ve
Logisch dat hij kritiek krijgt. Hij huilt niet mee met de wolven in het bos, maar probeert haarscherpe analyses uit te voeren, zoals een filosoof betaamt.
Hoe meer mensen er komen, hoe meer afhankelijk worden we van de natuur die we met steeds meer mensen moeten delen.
Waar mensen gaan wonen, verstoren we de biodiversiteit.
Maar de mens is van de natuur afhankelijk voor hun voedsel.
Als het slecht gaat met deze natuur, gaat het uiteindelijk ook slecht met de mens zelf.
Allerlei onbekende en bekende bacteriën en virussen bedrijgen nu al onze veestapel.
Onze landbouwgewassen komen onder druk te staan.
Elk diersoort draagt iets of veel bij aan het natuurlijk evenwicht, maar ook schimmels, bacterieën en insecten zijn hier een onderdeel van.
Maar veel soorten vallen hier weg, terwijl anderen juist belangrijker worden.
Iedere lege plek wordt weer ingenomen door iets anders.
Dit kan een verbetering zijn, maar ook rampzalig.
Een groot deel van de miljoenen mensen die nu van de honger, dorst of ziekten sterven, zijn al min of meer een slachtoffer van het uit ballans raken van de natuurlijke evenwichten.
Misschien zouden we die kikkers wel kunnen missen, ook de salamanders en de hagedissen, de tijgers en de olifanten.
Maar het uitsterven van b.v. een klein soort sluipwespje, kan een rampzalig gevolg hebben voor onze landbouwgewassen.
Veel natuurlijke vijanden van schadelijke insecten, zijn sluipwespen, zonder deze soorten, zouden we, of met heel veel gif moeten gaan sproeien, of we verliezen een groot deel van onze oogst, dus hongersnood.
De biodiversiteit hebben we zeker nodig, omdat een verstoring, indirect ook voor hongersnood zorgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
eddijst, je legt hier de nadruk op natuur, terwijl het ging over de biodiversiteit.
De filosoof Bas Haring legt dat heel goed uit in zijn boek *Plastic Pandas*. Een boek waar verbazingwekkend veel wetenswaardigheden over de biodiversiteit in staan.
Sowieso aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het niet los van elkaar zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#reddie
biodiversiteit staat ook wel degelijk in verband met de gezondheid van het ecosysteem. (het staat niet per definitie garant voor de gezondheid het ecosysteem) een 'kleine' verandering ##kan## rampzalige gevolgen hebben. (kan dus) ;-) maar het hoeft niet.
jij hebt het over een boek van een filosoof, en dat is helemaal prima, maar niet iedereen gebruikt deze theorie (is het meer?) als uitgangspunt. het maakt nogal wat uit of een soort verdwijnt die onderaan de voedselketen staat of onderaan de voedselketen tenslotte. m.i. het wat kortzichtig om alles over 1 kam te scheren wat uitsterven betreft. neem bv de ophef is geweest over de korenwolf, terwijl het diertje niet in heel nederland kan overleven maar in feite niet in thuis hoort op de steppe. mocht het dier uitsterven in Nederland dan komt er vast geen slakken of insectenplaag. gewassen die als voedsel dienen overwoekeren de leefgebeiden van het dier niet. de andere kant ervan is dat het jammer is als er een diersoort verdwijnt, maar hebben we de korenwolf nodig voor een gezond ecosysteem? sterft het uit door landbouwgif is het verhaal heel anders dan wanneer het dier uitsterft omdat de grond hier b.v niet geschikt is om gangenstelsels in te maken of het grondwaterpeil wat te hoog staat zodat de gangen instorten en het dier uiteindelijk niet kan leven in nederland. m.i. is het dus niet los te koppelen van de natuur omdat deze zaken niet zo zwart/wit liggen in alle gevallen.
Je moet 2 dingen onderscheiden:

- Biodiversiteit als totaal systeem van vanelkaar afhankelijke diersoorten en plantensoorten:
De zogenaamde circle of life, waarin de ene soort van de andere afhankelijk is, kan verstoord worden als teveel schakels in dit systeem verloren gaan.
Wij als mensen zijn in zekere mate bij machte om te proberen te verhinderen dat zulke ecosystemen teveel schade oplopen, ZELFS al gebeurt dat door oorzaken die niet direct met ons als mensen te maken hebben.

- Schade aan het milieu door de mensheid
Ook wil er nogal eens een diersoort (bijna) verdwijnen puur door menselijk handelen, zoals olifanten en rhino's voor het ivoor, of dodo's voor het vlees.
In dat geval zijn mensen zich vaak niet eens bewust van het belang van deze soorten in het ecosysteem.
In dit geval geldt het ethische argument, dat een mens zo'n effect niet HOORT te hebben op het ecosysteem van onze planeet. Het wordt als niet natuurlijk beschouwd.

Er zijn dus 2 redenen om soorten in stand te proberen te houden.