Als je bij een ongeboren kind het down-syndroom hebt vastgesteld, kun je dit dan nog zo aanpassen in de genen dat het een normaal kind zal worden?

Dus als je de genen van een ongeboren kind onderzoekt en je ziet dat dit het syndroom van down heeft, kun je dan nog iets aanpassen zodat het een normaal kind wordt? Of kan je pas na de geboorte vaststellen dat het het syndroom van down heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
capthavoc
12 jaar geleden
idd dat is niet aan te passen er zijn zeker wel test die die voor de geboorte kunnen uitwijzen
Ritsuka
12 jaar geleden
Waar houd het op? Straks kun je kind op bestelling: ik wil blond haar, sproetjes, en mijn kind moet goed zijn in sport
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, Ritsuka
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel beetje raar dat je zegt dat kinderen met het syndroom van down 'niet normaal zijn'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++ Ritsuka
Amadea
12 jaar geleden
Dat kan vermoedelijk alleen als de bevruchting in een reageerbuis plaatsvindt, en men het embryo in het allereerste stadium al daarop kan testen. Zodat de beslissing kan worden genomen om het niet in de baarmoeder in te brengen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
down'ers kunnen juist ook mensen zijn met een prachtige visie op de wereld... Geweldig spontaan, erg vrolijk... Ik heb vrijwilligers werk met down'ers gedaan, is echt super leuk!!

Het beste antwoord

Over het algemeen wordt de ziekte van Down veroorzaakt door genen die in drievoud in plaats van in tweevoud aanwezig zijn, door een verdubbeling van een van de chromosomen. In principe kun je dat al heel snel vaststellen. Het is ook niet ondenkbaar dat je dan een stof kunt toedienen die voor de moeder onschadelijk is en in het embryo voorkomt dat het gen teveel producten aanmaakt en daarmee de ontwikkeling verstoord.

De stand van zaken wat betreft de genen staat in de engelse wikipedia en het zou kunnen dat je maar voor 1 of twee genen hun eiwitproductie hoeft te beperken en dat daardoor de intellectuele ontwikkeling niet zo ernstig wordt verstoord. Op zich is dat nog toekomstmuziek, maar de situatie is niet zo hopeloos als het lijkt.

Mijn voorspelling is dat er wel medicijnen kunnen komen die na een vruchtwaterpunctie de effecten van deze afwijking binnen de perken houden. De schade die wordt aangericht in de vroege ontwikkeling voordat een echo en punctie worden gedaan is dan natuurlijk niet meer te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Met een vruchtwater punctie kan voor de geboorte worden vastgesteld of je baby het syndroom van down heeft. Echter is onze wetenschap in dit geval nog niet zo ver om DNA aan te passen. Enige optie is het accepteren of een abortus..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit kan niet. In de eerste plaats is een dergelijke vorm van gentechnologie (nog) niet mogelijk. Je kunt inderdaad al voor de geboorte vaststellen dat een kind waarschijnlijk Down heeft, maar het is niet te genezen. Daarbij is heb bij het Downsyndroom zo dat er, zoals je zult weten, niet sprake is van één gen dat afwijkend is, maar van een chromosoom dat driemaal in plaats van tweemaal voorkomt. Op dat chromosoom liggen vele eigenschappen, dus zelfs als de gentechnologie zover zou komen dat het mogelijk is om een gendefect in utero te behandelen, dan zou het syndroom van Down waarschijnlijk één van de laatste genetische afwijkingen zijn die op zo'n manier te behandelen is - áls het al mogelijk wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Maar we staan er kort bij. Het zal niet zo lang meer duren of het kan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie het antwoord hierboven. We staan er niet kort bij. En het is al helemaal niet te zeggen hoe lang 't nog zal duren, als 't al ooit gebeurt.
Als je dat wilt doen, dan moet je ALLE cellen aanpakken.
Dat is alleen doenlijk als het nog maar 1 cel is, ofwel als de eicel net bevrucht is, nog in de eileider.
Dan lijkt het me simpeler om die bevruchte eicel gewoon te verwijderen.
Alleen weet je dat nog niet, want er is dan nog lang geen sprake van vruchtwater.
Dus geen toekomstmuziek.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt niet helemaal. Reddie.
Zelfs nu al worden bepaalde vormen van gentherapie toegepast, waar door middel van kunstmatige virussen het DNA in meerdere cellen kan worden aangepast.
Dit is een ander verhaal gezien het om een heel chromosoom gaat, maar het argument dat aanpassing alleen in 1 cel kan worden gedaan gaat dus niet helemaal op.
Reddie
12 jaar geleden
Punt voor meneer.
Zodra de eerste celdeling een feit is, zullen de genen niet meer veranderen, want bij iedere nieuwe celdeling worden de genen gekopieerd, dus ook het verkeerde gen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat bij down niet om een gen, maar om een heel chromosoom. Bovendien geef je geen antwoord op de vraag of het te genezen is. Met gentherapie kun je DNA in het hele lichaam aanpassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals zo vaak heb je weer gelijk.