Alleen vrouwtjes kunnen steken, zowel werksters als koninginnen. De steek van hommels is slechts pijnlijk en niet gevaarlijk, tenzij men allergisch is.

Toegevoegd na 17 minuten:
Even om verwarring te voorkomen. Wand het is inmiddels al drie maal verkeerd vermeld:

De angel van de hommel blijft niet achter na een steek zoals bij de honingbij. Een hommel gaat na een steek niet dood en kan de angel telkens opnieuw gebruiken, net zoals wespen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dan moeten ze dat met hun eigen leven bekopen, dus dat doen ze alleen maar als het eigen leven op het spel staat anders niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fout ze kunnen hun angel meerdere keren gebruiken en gaan niet dood. Net als wespen
Ja, als je ze het moeilijk maakt wel. Hun angel blijft in jouw lijf achter (net zoals bij de bij)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, hommels kunnen steken, echter ze zijn over het algemeen niet snel zover dat ze steken.

De steek van hommels is slechts pijnlijk en niet gevaarlijk, tenzij men allergisch is. Dan kan in extreme gevallen een anafylactische shock optreden, een ernstige allergische reactie, die levensbedreigend kan zijn. De angel van de hommel blijft niet achter na een steek zoals bij de honingbij. Een hommel gaat na een steek niet dood en kan de angel telkens opnieuw gebruiken, net zoals wespen. Door de angel wordt gif naar buiten gepompt. Hommels die zich aangevallen voelen laten dikwijls een verdedigingshouding zien door op één kant te gaan liggen en alle poten en het achterlijf met angel uit te steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, Hommel kunnen niet stekken. Als dat zo zou zijn dan zouden de goedkope arbeidkrachten zijn.

Steken daarintegen wel en dat is (uit ervaring door er een keer op te staan) best wel pijnlijk. Duurt overigens maar een dag of twee dat je er last van hebt en dan is het over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stekken, lol. Nog niet opgevallen; scherp zéér scherp!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit meisje is 11 jaar jongens!!
Hommels kunnen absoluut steken. Bij verstoring zal een hommel een typische verdedigingshouding aannemen. Hierbij leggen hommels zich op hun rug en steken met hun angel. De angel van een hommel is echter anders dan die van een bij. Deze kan meermaals gebruikt worden en blijft dus niet achter in de huid. Wanneer een hommel zich bedreigd voelt kan hij ook bijten. Dus als een hommel zich op de rug draait en je raakt hem aan met je vingers, wees er op verdacht dat je zowel gestoken als gebeten kan worden. Maar hommeltjes zijn goedzakjes...je moet ze wel heel erg in het nauw drijven, willen ze je steken of bijten. Ben zelf als kind al eens gestoken. Het hommeltje zag er aaibaar uit in mijn ogen, maar het beestje zag dat toch echt niet zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hommels kunnen zeker steken maar doen dit niet snel omdat het van alle vliegende stekende beestjes zo'n beetje de minst agressieve soort is. Ze zullen zich alleen verdedigen wanneer ze echt in het nauw gedreven worden, maar dat doet elke diersoort.
Hommels zijn beschermd trouwens omdat ze de uitstervende kant op gaan.