Waarom kan iemand met bloedgroep AB elke soort bloedgroep hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt bij een bloed transfusie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm, nou ik weet het eigenlijk niet precies :P
Maar ik heb morgen een Biologie proefwerk, en mensen die dat proefwerk al hebben gemaakt zeggen dat deze vraag erin voorkomt..
Dus ik weet niet precies wat ze ermee bedoelen maar ik denk wel bloed transfusie ja ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan bedoelen ze inderdaad bloedtransfusies. Of de leraar bedoelt dat ze in een laboratorium verschillende bloedgroepen aan het mengen zijn, wat op hetzelfde neerkomt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee volgens mij bedoeld hij bloedtransfusie, want daar hebben we het ook vaak over gehad.
Maar op de een of andere manier heb ik het antwoord op deze vraag niet meegekregen ofzo..
Weet iemand misschien een antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oneg is de zgn universele donor, niet O+.
Iemand die rhesus neg. is kan geen rhesus positief bloed ontvangen, andersom wel.

Antwoorden (1)

Omdat iemand met bloedgroep AB geen antilichamen in het bloed heeft. Antilichamen vallen onbekende bloedcellen aan (A of B).

Als iemand bloedgroep A heeft, dan heeft die dus anti-B lichamen. Als die persoon dan bloed krijgt van iemand met bloedgroep B vallen de anti-B lichamen de bloedcellen van bloedgroep B aan.

Aangezien bloedgroep AB geen antilichamen heeft worden onbekende bloedcellen (A of B) dus niet aangevallen.

Zie onderstaand plaatje:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Hier kan ik wel wat mee.
(: