Als vet verbrandt, ontstaan polycyclische koolwaterstoffen (PAK’s), en als eiwitten verbranden ontstaan zogenaamde eiwitverbrandingsproducten. Ook kunnen er kankerverwekkende stoffen worden gevormd als olie of vet langdurig boven de 200 °C wordt verhit. Dat gebeurt sneller als er resten van bijvoorbeeld gepaneerde producten in het vet zijn achtergebleven. En wanneer koolhydraatrijke producten langdurig worden verhit kan de stof acrylamide ontstaan.
Amadea
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Waarom nou een -? + hoor.

Andere antwoorden (1)

Dat komt door polycyclische aromatische koolwaterstoffen. Een ervan is benzo(a)pyreen, deze is kankerverwekkend, doordat hij de structuur van het DNA verandert.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als dat toevallig op die plaats van het DNA is, waardoor een cel tot deling wordt aangezet, kan dit een kanker worden. Dat gebeurt zeker niet altijd, het lichaam kent wel een aantal beschermingen hiertegen. Dus maak je bij een heel Klein stukje zwart aan je kip niet gelijk doodongerust!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uh, je wist het antwoord zelf, of niet?