Realiseren opgesloten dieren dat er een wereld buiten hun hok (of terrein) is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst een andere vraag, kunnen dieren zich iets realiseren?

Het beste antwoord

Dieren leven erg in het 'hier en nu', en passen zich aan aan hun omgeving.
Worden ze verplaatst naar een andere omgeving, zullen ze die helemaal gaan verkennen, en zich dan weer dáár aanpassen.
Bijv. de wolven, die een aantal jaren geleden geherïntroduceerd zijn in het Yellow Stone Park, en waar het geweldig mee gaat, of cheeta's en leeuwen, die wegens overpopulatie van het ene naar het andere reservaat worden verhuisd.

Maar het meeste indruk maken op mij legbatterijkippen, die vrijgelaten worden in een buitenverblijf : ze zijn gewend geweest aan minder dan een A4'tje en ijzeren kooien, kaal en verfomfaaid staan ze inelkaar gedoken rond te kijken, tot ze lijken te beseffen dat ze nu eindelijk kunnen doen, wat ze hóren te doen : scharrelen en zandbadderen....En na een maand hebben ze weer een prachtig verenpak.
Dus als dieren betere en ruimere leefomstandigheden krijgen , zullen ze daar direkt gebruik van maken, na de verkenning ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee die realiseren alleen de ruimte die ze krijgen... Meer niet...

Is de poort of deur open, dan realiseren ze zich snel de plotseling grotere ruimte, dat dan weer wel...

Mag ik het zeggen of niet: DIEREN DENKEN NIET... Alles gebeurt als vanzelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom zou dat niet? Je bent geen wetenschapper!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik geen wetenschapper ben klopt het niet? Ik stem me af op dieren, en daarom kan ik het zo zeggen... Dat kan een wetenschapper niet, juist een wetenschapper kan dit niet en een wetenschapper die dat kan, kan het dan weer niet zeggen, want het is niet wetenschappelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dieren denken wel.. Apen denken beter dan jou..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, dirk14... Dat was ik even vergeten... stom hé...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dirk en XiniX, jullie kunnen allebei niet weten of dieren denken, en zo ja wat ze dan denken. Dus dit is een vraag waar een ieder kan antwoorden wat hij/zij daarover voor gedachten heeft.
@dirk, dan hoef je niet meteen zo beledigend te doen, laat een ieder hier in zijn waarde a.u.b. Dat doen we ook bij jou.
dat hangt er denk ik vanaf of ze eerder buiten hun kooi of terrein zijn geweest.
de meeste katten kan je, mits je ze voldoende prikkels geeft, probleemloos binnenhouden.
anders wordt het wanneer een kat de vrijheid heeft geproefd; hij heeft er dan wel degelijk weet van dat er meer is dan zijn binnenverblijf, en zal lange tijd nog proberen buiten te geraken.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"mits je ze voldoende prikkels geeft, " Houd in?
Rieneke1
14 jaar geleden
er is buiten natuurlijk veel meer te beleven dan binnen.
om te voorkomen dat een binnenkat zich rot verveelt en probleemgedrag gaat vertonen, bied je hem allerlei prikkels aan.
ik neem regelmatig een kartonnen doos mee, of een fruitkistje uit het tuincentrum.
ik neem dingen van buiten mee, zoals vogelveren, eikels, kastanjes.
ik verstop de brokjes, of bied ze aan in een voerbal of in een pyramide van wc rollen.
ik speel dagelijks een uurtje met ze, en varieer de speeltjes.
ik bied ze af en toe spannende geuren aan, zoals catnip en valeriaan.
We weten niet wat een ander denkt. Alleen als je het vertelt zou ik erachter kunnen komen.

Maar dieren praten nu eenmaal niet onze taal en andersom. Dus dit is een vraag waar geen antwoord op mogelijk is.

Misschien dat een dierenfluisteraar je hier een antwoord op kan geven. Maar ik ken er geen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij realiseren honden zich dat wel degelijk.Ik heb honden gezien die niets anders doen dan heen en weer lopen de hele dag door in hun ellendige ren.Parkietjes en papagaaien die zich kaal plukken van ellende.Ze zijn gewoon ongelukkig net als een mens die de hele dag opgesloten zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wedervraag: denk jij dat goudvissen beseffen dat er een wereld boven het wateroppevlak is?