Is de energie die nodig is om te vliegen bij een fruitvliegje en een adelaar in verhouding gelijk?

Of is het fruitvliegje in het voordeel omdat de lucht voor hem dikker is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Een mier kan gemakkelijker lopen dan een olifant. Je zou zeggen dat gewoon het verschil in afmeting voldoende reden daarvoor is, omdat de mier veel kleiner is.
Maar stel je nou voor dat je de mier zou kunnen vergroten tot de afmeting van een olifant, dan zouden zijn poten niet sterk genoeg zijn om hem op te tillen.
Dat komt omdat het gewicht wordt bepaald door het volume van het beest, en dat volume is lengte x breedte x hoogte. Stel je voor dat die mier 4 mm lang is, en je wilt hem zo groot maken als een olifant, dan moet die mier dus 1000 keer zo groot worden, dat is 1000 x 1000 x 1000 keer zo zwaar. Maar die poten worden maar 1000 keer zo dik, dus die komen erg te kort.

Datzelfde heb je ook met de vergelijking tussen het vuurvliegje en de adelaar. De adelaar kan heel goed vliegen, maar heeft in verhouding veel meer energie nodig om zo ver omhoog te vliegen. Het fruitvliegje kan, omdat die veel kleiner is, ook in verhouding met minder energie toe.
Daar staat wel tegenover dat de adelaar een veel efficientere vliegtechniek heeft ontwikkeld, gebruikmakend van thermiek en zo. Die eigenschap is voor het fruitvliegje nooit van belang geweest, die heeft dat niet nodig om te overleven.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ge maakt 't zo ingewikkeld dat 't me lijkt alsof 't niet klopt.
itsme
14 jaar geleden
zo ingewikkeld is het nou eenmaal.
En dan lijkt het alsof het niet klopt, maar toch klopt het wel.
probeer maar eens te vergelijken: een liter water (die kan je in een kubus van 10x10x10 cm doen) weegt 1 kilo.
als je een kubieke meter water pakt (100x100x100cm) dan weegt dat 1000 kilo. Tien keer zo groot in drie richtingen (lengte x breedte x hoogte) is 1000 keer zo zwaar. Dat is wat ik probeer uit te leggen.

Andere antwoorden (2)

De lucht is even 'dik' voor beide beesten.
Maar er is een aanzienlijk verschil tussen de twee.
De fruitvlieg weegt een fractie van een milligram.
Een een volwassen adelaar een kilo of zes.
Er is veel meer energie nodig om te vliegen als je zwaarder bent, maar die energie is dan ook voorhanden in een groter beest.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je meer energie nodig hebt als je zwaarder bent was wel duidelijk. Het gaat in de vraag volgens mij meer om joule/kilo oid. wat nodig is om te vliegen. En volgens mij zijn die niet gelijk voor een fruitvlieg en een adelaar...
De airodynamica van een beestje zo klein als een fruitvlieg werkt compleet anders dan die van een grote adelaar. Zelfs als ze dezelfde vorm zouden hebben. Zie alleen al het verschil door turbulentie en thermiek.
Hetzelfde geld voor het verschil op biologisch niveau. Een klein insect werk toch net anders dan een grote vogel.
Nee dat is het niet... Dit zijn schaaleffecten... Een muis die van een kerktoren afvalt, loopt meteen door... Een kleine kat kan het goed overleven of misschien iets breken... Een grote kat breekt wat... Een grote hond overleeft het niet... En een olifant spat uit elkaar...

Dat zijn schaaleffecten... Lucht op kleine schaal is als stroop zo dik... Een fruitvliegje is heel anders gevleugeld dan een adelaar... De lucht is veel stroperig voor het fruitvliegje en hoeft relatief veel minder arbeid te leveren om te kunnen vliegen...

Een kleine spin bijvoorbeeld heeft een heel kunstig vervoerssysteem over de aarde... Als de lucht de goede richting opstaat en hij wil weg, dan schiet hij een draad op en die vangt de wind en door de turbulentie die dat maakt wordt hij opgepikt door de wind en vliegt ervan door.. Wil hij weer stoppen dan haalt hij zijn eigen lijn weer in en valt uit de lucht op de nieuwe plaats van bestemming, kilometers verder weg misschien wel...
Dat moet jij eens proberen met een waslijn, lukt je nooit...

Dat zijn schaaleffecten, naar mijn mening de meest wonderlijke wetenschap die er is...