Wordt er bij een niertransplantatie geopereerd via de rug?

Ik heb informatie gezocht over nierstenen, en ik las dat de nieren best ver achter (in de buikholte) liggen. Het lijkt mij onhandig om via de buik te opereren, als je er via je rug eerder bent, maar ik heb er totaal geen verstand van. Was gewoon nieuwsgierig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Een operatie aan de nieren wordt niet via de rug gedaan. Hoewel de 'route' dan inderdaad korter zou zijn. De ruggengraat bevat enorm veel zenuwuiteinden, welke na iedere wervel vertakkingen heeft die het lichaam ingaan. Dichtbij die vertakkingen opereren levert extra risico. Hierdoor is er geen voordeel, maar eerder nadeel om via de rug de nier te opereren.

De meest gangbare manier van opereren is via de buikwand en de zij (flank). Waar mogelijk via laparoscopie.

Het is al gezegd, maar inderdaad komt de donornier in de buikholte en blijft de eigen nier zitten. Zie afbeelding 2.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard wordt een donornier dan via de buik geplaatst. Zie de locatie ter hoogte van het bekken. Via de achterkant kom je daar niet langs. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij een niertransplantatie blijven in principe je eigen nieren gewoon zitten en wordt een donornier via de buikholte in de linker of rechteronderbuik geplaatst De ader en slagader van de donornier worden op de eigen bloedvaten die in de onderbuik van en naar het been lopen (iliacale bloedvaten) aangesloten. De urineleider van de donornier wordt aangesloten op de urineblaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Maar de vraag is of dat nou via de buik of via de rug gebeurt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie antwoord hieronder zoals ik al schreef via de buikholte.
Ga nou slapen grappenmaakster dadelijk lig je weer om 4 uur wakker!! En het antwoord op je vraag is via de onderbuik. Het is een vrij gecompliceerde operatie omdat ook andere organen ermee te maken krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onterechte minnen, maar van mij een +