Nee, want verdrinken doe je wanneer je geen zuurstof meer kunt opnemen doordat je longen vollopen met water of een andere vloeistof.

Zelfs longvissen kunnen niet verdrinken, want ook die hebben (naast hun longen) kiemen.

Vissen kunnen wel stikken. Dat gebeurt als het water te weinig zuurstof bevat. Dat is vergelijkbaar met ons stikken wanneer de lucht te weinig zuurstof bevat.

Als je dolfijnen en walvissen, die zoogdieren zijn, toch als vissen beschouwt  --  ja, die kunnen wel verdrinken, want die hebben longen. Dolfijnen verdrinken bijvoorbeeld regelmatig in visnetten. Ze kunnen dan niet naar boven om adem te halen.

Haaien stikken in visnetten. Haaien *moeten* bewegen om voldoende vers water langs hun kieuwen te voeren. Kunnen ze niet zwemmen, dan stikken ze  --  vergelijkbaar met wat ons gebeurt wanneer we door een miniscuul gaatje moeten ademen waardoor we te weinig zuurstof binnenkrijgen.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, want hij/zij heeft geen longen die vol kunnen lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er te weinig zuurstof in het water aanwezig is, dan kunnen vissen volgens mij wel verdrinken. Ik weet alleen niet of dat ook zo heet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verdrinken is "het sterven onder water door zuurstofgebrek doordat je niet tijdig naar boven raakt om lucht te happen". De meeste vissen moeten niet boven water komen om verse lucht bij te tanken. Ze hebben immers kieuwen die de zuurstof uit het water halen. In die zin kunnen vissen dus niet verdrinken.

Een vis kan echter wel stikken als er te weinig zuurstof in het water zit, bijvoorbeeld door vervuiling. Als vissen zeer actief zijn hebben ze meer zuurstof nodig dan wanneer ze rustig rondhangen. Sommige vissoorten hebben van nature veel zuurstof nodig, andere soorten kunnen bij lagere zuurstofgehaltes overleven. De beekforel bijvoorbeeld zal je alleen aantreffen in relatief koel, stromend, schoon en zuurstofrijk water. Een stekelbaarsje kan dan weer veel vuiler water verdragen. Bij zuurstoftekort kan het plaatsen van een fontein voor vissen soelaas brengen. De fontein zal lucht en dus extra zuurstof in het water brengen. Wanneer er geen fontein is, kan de brandweer door water op te pompen en vervolgens terug te spuiten extra zuurstof in een vijver brengen.

Een apart geval is de sidderaal. Deze vis heeft geen kieuwen. Bijgevolg moet hij om de minuut aan het wateroppervlak komen om naar lucht te happen. Wanneer hij dit niet kan doen, zal hij verdrinken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan ook nog longvissen en slijkspringers die tijdelijk op land kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allemaal leuk en aardig, maar een bronvermelding is dan wel op zn plaats: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/286
Als een mens in water verdrinkt, zal het toch zo zijn dat een vis in lucht verdrinkt...

Hun kieuwen doen het niet meer, net zoals longen onder water niet optimaal werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In feite niet nee, want daar heb je lonegn voor nodig.
Een vis haalt de zuurstof uit het water en kan dus niet verdrinken in water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ook een vis kan verdrinken.. denk daarbij bv aan de "netten de doods". Dit zijn grote achtergelaten drijvende visnetten die verticaal in zee drijven, en soms kilometers lang zijn. In deze netten, die vaak jaren achtereen in zee achterblijven "verdrinken" duizenden grote en kleine vissen. Een vis moet in beweging blijven om met zuurstof gevuld water door zijn bek via de kieuwen door te laten stromen om zo het zuurstof eruit te halen, kan een vis zich om div. redenen niet meer voorwaarts verplaatsen, komt er geen of te weinig zuurstof via de kieuwen en zal de vis verdrinken.
Bedenk dat verdrinken niet altijd betekend dat dit stikken is onder water, men kan ook verdrinken in modder of zand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren waarop een vis kan verdrinken:
Het water waarin de vis zwemt bevat te weinig zuurstof;
De vis heeft een ziekte aan zijn kieuwen (zoals kieuwwormen) waardoor hij zuurstoftekort krijgt en stikt;
De vis wordt uit het water gehaald, waardoor hij niet meer langs zijn kieuwen kan ademen en "verdrinken".