De naam of het nummer van dat gen ken ik niet. Ik weet wel dat het gen dat veroorzaakt dat mannen veel borsthaar hebben hetzelfde is als dat kaalheid op het hoofd veroorzaakt. Let maar eens op: Mannen die kaal zijn hebben opvallend vaak veel borsthaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een gen dat codeert voor de omzetting van testosteron naar dihydrotestosteron. Dit gen zorgt voor snelle kaalheid als het actief is in de haarzakjes van de hoofdhuid. Testosteron wordt door het bloed getransporteerd en de actieve vorm DHT is de eigenlijke actieve stof, die het DNA van cellen kan activeren en zorgt voor allerlei typisch mannelijke dingen. Niet alle mannen hebben overal activiteit van 5 alfa reductase, het enzym dat testosteron in DHT omzet. Er zijn (minimaal) twee genen bij betrokken. Als er problemen zijn in die genen dan wordt een persoon een soort intersex met zeer slecht ontwikkelde mannelijke kenmerken.

Bij de haargroei zelf zijn zeer veel genen betrokken. De keratinevezels moeten geproduceerd worden, deze zijn typerend voor het de functie, keratine voor nagels en klauwen bestaat uit eiwitketens met meer cysteine. Cysteine is een aminozuur waardoor twee eiwitketens stevig aan elkaar worden gebonden. Ook leucine dat elke 7 groepen weer terugkeert zorgt voor een mooie parallelle binding van de verschillende eiwitketens zodat er stevige vezels ontstaan.

In de nederlandse wikipedia over keratine zijn wat genetische afwijkingen genoemd. Elke genetische afwijking staat weer voor een gen dat betrokken is bij de haargroei.